Skip to content

Hvordan fungerer abonnementsbasert e-handel?

Abonnementsbaserte e-handelsmodeller har hatt en utrolig vekst de siste årene. Crystallize er en ledende leverandør og forklarer i denne artikkelen hva abonnementsbasert e-handel er.
26. jun Carina Ramsøy

I 2019 fant Subscription Trade Association (SUBTA) ut at markedet for e-handelsabonnementer hadde hatt en årlig vekst på over 17 % de siste fem årene. 

Så kom pandemien, og det som allerede var på rask fremmarsj, ble plutselig sendt til himmels i rakettfart. Faktisk vokste antallet netthandels-abonnenter på tvers av alle vertikaler med over 90 % fra år til år i 2020. Det er ingen tvil om at det er et flott marked å komme inn på akkurat nå. 

Med dette i bakhodet snakket Crystalilze med deres utviklere som allerede bruker abonnementsmodellen i sine virksomheter for å gi deg innsikt i hva det er og hvordan komme i gang.  

Hva er abonnementsbasert e-handel? 

Abonnementsbaser e-handel er en ganske enkel forretningsmodell der kunder registrerer seg for månedlige eller ukentlige (gjentakende) betalinger, og selskapet gir dem løpende tjenester eller produkter (fysiske eller digitale) på en gjentakende basis. 

Mens dette for tjue år siden ville vært begrenset til abonnement på magasiner eller kabel-TV, bruker i dag selskaper på tvers av ulike vertikaler denne modellen for å vokse.  

Her har du tre ulike modeller innen abonnementsbasert netthandel:  

  1. Digitale abonnementer: Det refererer til digitale tjenester eller produkter som leveres til kunden på en gjentakende basis. Slik som Netflix, Spotify, de fleste SaaS-bedrifter (inkludert Crystallize), den digitale versjonen av The New York Times faller inn under denne kategorien.
  2. Gjentagende varer (Recurring Goods): Det gjelder fysiske produkter som leveres til kundene på en gjentakende basis. Produkter som sjampo, aftershave, dusjgelé, eller til og med dagligvarer og mat, faller inn under denne kategorien. Tenk for eksempel på Dollar Shave Club, MyRevolution, Stitch Fix, Farstad & Co Coffee eller Birchbox.
  3. Målte abonnementer (Metered Subscriptions): Abonnementer som lar kunden bruke produktet eller tjenesten opp til en viss mengde gratis eller for en basispris. Google Drive er et perfekt eksempel på denne typen. Du kan bruke det gratis opp til 15 GB lagringsplass, og alt over det betaler du for på månedlig basis, der beløpet avhenger av lagringsplanen du trenger.

“Vi ønsket en abonnementløsning som støttet et bredt spekter av abonnementsmodeller uten utviklerfriksjon og med full skalerbarhet og forutsigbarhet. Utviklere har verktøyene de trenger for å skreddersy abonnementene for kundene, mens de "kjedelige" delene overlates til Crystallize.”, sier Håkon Gullord Krogh, leder for ingeniøravdelingen i Crystalliz om deres løsning.  

Vil du lære med om abonnementsbasert e-handel? Sjekk ut Crystallize sin ultimate guide og lær alt du trenger å vite:  

 

Vil du lære med om abonnementsbasert e-handel?

Sjekk ut Crystallize sin ultimate guide og lær alt du trenger å vite:  

Den ultimate guiden til abonnements e-commerce

Relaterte artikler