Ordet AI svirrer rundt i nesten alle virksomheter i dag, både innenfor privat og offentlig sektor. Det gjøres store investeringer i teknologi, og nye roller opprettes for å kunne følge med i utviklingen. Dette har resultert i at flere praktiske løsninger basert på AI har kommet ut på markedet, noe som gjør det til et perfekt tidspunkt for offentlig sektor å hoppe på AI-bølgen.
Hvilken rolle har AI i offentlig sektor?
Det er lett å avfeie AI som et trendy "buzzword", og det kan være vanskelig å forstå hvordan det faktisk kan hjelpe virksomheter i offentlig sektor. Med riktig løsning kan prosesser som har vært tunge og tidkrevende plutselig frigjøre tid for medarbeidere og gi dem muligheten til å fokusere på mer kvalitetsoppgaver. Det blir rett og slett en kollega som aldri tar ferie eller en kaffepause.
Eksempler på hvordan AI kan påvirke virksomheter i offentlig sektor:
- Forbedre tjenesten til innbyggere med en agent som alltid kan svare på spørsmål
- Forenkle saksbehandling og administrasjon
- Enkel og rask tilgang til informasjon
Foren styrkene mellom mennesker og maskiner
Mennesket har mange egenskaper som ikke kan erstattes av AI (i hvert fall ikke ennå) – som sunn fornuft, kognitiv fleksibilitet, generaliseringer og evnen til å alltid småprate om været. Men når det gjelder å raskt finne informasjon og oppsummere informasjon fra store mengder data, er AI uslåelig. Behovet for å automatisere og forenkle prosesser blir stadig mer fremtredende i offentlig sektor, og flere virksomheter begynner å innse at AI er mer enn bare et trendy ord.
Les også: Søkefunksjon og chatbot med AI for Helsedirektoratet.
Hvor skal man starte?
For å maksimere verdien av AI er det lurt å begynne med noen få AI-applikasjoner på etablerte prosesser som har god dokumentasjon, og deretter skalere opp når man tydelig kan se effektene av implementeringen.
Arbeider du i offentlig sektor og er nysgjerrig på hvordan AI kan effektivisere din virksomhet?
Bli med på utviklingen der AI bidrar til en mer effektiv virksomhet til fordel for alle type sluttbrukere.
Bruken av AI i offentlig sektor er en spennende utvikling. Med riktig strategi og ansvarlig implementering kan det bli en uunnværlig ressurs for å bygge en mer kvalitetssikret og borgerfokusert offentlig sektor, samt skape raskere beslutningsprosesser og mer effektiv saksbehandling.
Visste du at vi har utviklet en egen AI-applikasjon, twoday AI Agent, som ved hjelp av kraften i GPTs språkmodell både forbedrer og effektiviserer virksomheters informasjonsbehandling. Med twoday AI Agent sparer du tid, arbeid og penger, samtidig som du øker brukeropplevelsen. Og kanskje det beste av alt, tjenesten har et ferdig driftsmiljø slik at det er klart til bruk.
Les mer om twoday AI Agent her