Skip to content

Hvordan sette SMART-mål

En av de aller viktigste punktene i en markedsstrategi er gode mål. Vi trenger å vite poenget med arbeidet vi skal utføre og hva vi ønsker å oppnå.
18. sep Hilde Marks

Vi anbefaler at man alltid setter såkalte SMART mål for at disse skal bli så gjennomtenkte og nyttige som mulig. 

SMART kommer fra engelsk og står for  

  • Spesific  
  • Measurable  
  • Achievable  
  • Realistic 
  • Time Specific

På norsk finnes flere ulike oversettelser, men vi pleier å gå for denne 

  • Spesifikk 
  • Målbart 
  • Oppnåelig (achievable)  
  • Relevant 
  • Tidsbestemt 

 

Vanlige mål kan være:  

  • Å øke eller redusere noe 
  • Omsetning eller antall salg 
  • Leads eller kundemøter 
  • Utvikle noe (eller noen)

 

Så hva ligger i de ulike begrepene, og hvordan skal vi lage SMART mål helt spesifikt?  

Vi setter opp SMART-mål på følgende måte:  

Spesifikt 

Målet bør være så spesifikt og konkret som mulig.  

Målbart 

Målet må være målbart for at du skal kunne vurdere om du har oppnådd det, og hvordan du ligger an underveis. «Vi ønsker å få flere kunder.» Javel, hvor mange kunder da?  

«Vi vil øke omsetningen sammenlignet med fjoråret». Med hvor mange prosent, eller kroner og øre? For hvilke produkter og tjenester? 

Oppnåelig 

Vi bør sette opp mål vi må strekke oss litt etter – men det må være mål som vi faktisk har mulighet til nå innen en satt tidsperiode.  Er målene helt urealistiske så er de verken motiverende eller noe vi vil bruke som en guide i forhold til hvilke tiltak vi bør utføre til enhver tid.  

For å få en realistisk målsetning må man se på faktorer som markedet eller markedene man forholder seg til, den sosioøkonomiske og politiske situasjonen, trender og konkurrenter for å estimere om salget kommer til å gå opp eller ned sammenlignet med fjoråret.

Relevant 

Er målene relevante og viktige – og ikke minst i tråd med de øvrige verdiene og målene til bedriften? 

Hvorfor er det viktig at vi når målet?

Tidsbestemt 

Vi setter opp et konkret tidspunkt vi skal nå målene innen, ofte er dette slutten av året eller halvåret/kvartalet.  

Jeg foretrekker å fordele målsetningen (salg/omsetning/leads osv) også utover antall måneder slik at jeg hele veien kan holde et øye med hvordan vi ligger an.  

Det er lurt å bruke fjoråret som målestokk for å se hvilke måneder som har best og dårligst resultat, hva som er høy- og lavsesong osv.


Om du trenger hjelp til å sette opp SMART-målene for din bedrift kan du gjerne ta kontakt med en av våre erfarne konsulenter for en uforpliktende kaffe.

Kontakt oss

Relaterte artikler