Skip to content

Hvorfor det er viktig å investere i en søkeordsanalyse

– og hvordan du kan få mest mulig ut av en slik analyse.
11. jun Hilde Marks

Hva er egentlig poenget med å investere i en søkeordsanalyse? Det tar både litt tid og ressurser, og for mange kan det føles som en unødvendig øvelse.  

Her vil vi gå gjennom årsakene til at det er svært viktig å gjennomføre en god søkeordsanalyse, og hvordan du kan benytte deg av dette nyttige dokumentet i etterkant.  

1. Du øker sjansen for å rangere organisk på Google 


Søkeordsanalysen vil hjelpe deg å finne relevant søkeord for målgruppen din basert på konkurranse og søkevolum. Ved å implementere disse på nettsiden din øker du sjansen for å rangere organisk (ubetalt) på Google. Dette kan gi deg en god økning i organisk trafikk.

2. Du vil lære målgruppen din bedre å kjenne 


Du finner ut hva folk egentlig kaller produktene eller tjenestene dine, og kan bruke dette aktivt i SEO arbeidet ditt 

I ethvert fagmiljø vil det oppstå et internt språk med ord og uttrykk som gir mening for de som arbeider der. Det kan være at man kaller produktene det som det kalles på bestillingsskjemaet til leverandøren, eller at en bruker det korrekte og ofte faglige navnet på en tjeneste. Dette språket og uttrykkene pleier ofte å forplante seg over på nettsiden og i diverse annonser. Det er dog sjelden at folk utenfor bedriften bruker samme språk og uttrykk. Eksempler kan være «rød fløyelsekjole med glidelås» vs «julekjole», «track mid sko kids» vs «overgangssko» og «bukplastikk» vs «tummy tuck».  

Ved å bli klar over hva målgruppen din kaller dine produkter og tjenester når de leter etter dem på Google kan du implementere dette til nettsiden din og dermed øke sjansen for å rangere organisk for disse ordene slik at målgruppen din finner nettsiden din.   

3. Du kan øke trafikkvolumet også fra Google ads 


Husk å bruke funnene i analysen din også for Google ads. Dette vil øke resultatene av innsatsen din også her.  

4. Du vil få nye ideer til innhold for nettsiden din 


I søkeordsanalysen din kan du se på hva folk lurer på når det gjelder produktene og tjenestene dine. Dette kan være alt fra vedlikehold, fremgangsmåter, priser og så videre.  

Besvar disse spørsmålene på nettsiden din, enten ved hjelp av egne artikler, i en spørsmål og svar oversikt eller i produktbeskrivelsene.  

Godt og nyttig innhold bygger gode merkevarer, og kan hjelpe deg med å nå kundene dine i flere faser av kundereisen.  

Du kan lese mer om hvordan du kan lage nyttig innhold for de ulike fasene i kundereisen her.

5. Du kan få ideer til nye produkter og tjenester  


Analysen avslører ofte produkter og tjenester som målgruppen din ofte har søkt etter innenfor kategorien du er aktiv innen. Du kan med andre ord oppdage hull i markedet som du kan dekke, eller kanskje få ideer som kan gjøre at du finner et nytt segment.  

Ved å dekke flere av behovene til målgruppen din øker du sjansen for å få mer lojale kunder.  

Om du finner nye segmenter øker du sjansen for mer trafikk inn til siden din, og ikke minst mer omsetning.  

6. Du kan avdekke trender 


Ved å finne ut for eksempel hvilke farger og produktvarianter målgruppen din har søkt etter kan du avdekke trender du kanskje ikke var klar over. Dette kan hjelpe deg med innkjøp for sesongen, eller finne ut hvilke produkter og tjenester du bør pushe på nettsiden og i annonser. 

7. Du finner nyttig informasjon om konkurrentene dine 


En søkeordsanalyse gir deg også informasjon om hvilke søkeord konkurrentene dine hyppig benytter seg av på sine nettsider, og det kan hjelpe deg med å avgjøre hvilke søkeord du kan implementere – og ikke minst få informasjon om konkurrentene dine.  

«Drømmesøkeordene» er søkeord med høyt søkevolum men lite konkurranse fra konkurrentene dine. Mange som vurderer søkeordsanalyser ser kun på høyeste søkevolum, men om det er ekstremt høy konkurranse er det jo mindre sjanse for å klare å få en andel av dette volumet eller du får kanskje en bitteliten andel selv med iherdig jobbing.   

Da er det i mange tilfeller bedre å finne en annen variant av ordet som kanskje har noe mindre søkevolum, men lite konkurranse slik at du får en større andel av disse søkene.  

En annen hyppig brukt variant er å forsøke å rangere organisk for såkalte «long tail søkeord», altså fraser på godt norsk. Disse er mye mer spesifikke, hvilket ofte indikerer at bruker er kommet lengre i kundereisen og begynner å bli klar for kjøp eller booking av tjeneste. Kanskje det er mye konkurranse for «rørlegger» eller «sparekonto», men svært lite for «rørlegger i Stokke» eller «sparekonto med høy rente». Da kan du forsøke å rangere for dette i stedet.  

--

Vi håper disse punktene har gitt deg inspirasjon til å finne frem søkeordsanalysene du har liggende for å se om du kan utnytte dem enda bedre, eller for å gjennomføre en ny analyse.  

Vi kan gjerne hjelpe deg på veien, enten som støtte om du ønsker å gjøre det selv eller så kan vi gjennomføre en søkeordsanalyse for deg basert på dine behov.  

Ta gjerne kontakt med en av våre konsulenter for en uforpliktende kaffe! 

Den ultimate guiden til søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering (SEO) handler om å optimalisere for synlighet i søkemotorer og har raskt blitt en av de mest populære markedsføringsteknikkene. Et fokus på søkemotoroptimalisering vil gi deg innsikt, den rette trafikken og økt relevant trafikk. 

Last ned den ultimate guiden til SEO for å lære mer om:

  • Hva er søkemotoroptimalisering?
  • Hvordan fungerer en søkemotor?
  • Søkeord og søkeintensjoner
  • Optimalisering av en nettside og on-page optimalisering
  • Off-page optimalisering
  • Samspill mellom organisk og betalt søk

Kontakt oss

 

 

Relaterte artikler