I 2020 økte Black Friday-handelen med hele 42 prosent fra 2019, i følge betalingsløsningsleverandøren Klarna. Dette viser et solid potensiale for årets shoppingdag. Du har sikkert allerede begynt å tenke på hvordan annonseringen din skal gjennomføres. Eller ikke? Vi gir deg noen tips til å forberede kampanjen til den store dagen.
1. Ha en dedikert landingsside
For å tiltrekke deg potensielle kunder som ser etter et godt tilbud, bør du tenke på å lage en dedikert landingsside for Black Friday eller Black Week. En slik landingsside kan være aktiv og optimalisert året rundt, men tilbudene vises kun når de er tilgjengelige. Når dagen eller uka er over, skjuler du bare siden, og indekserer den igjen før neste års periode. På den måten vil siden kunne rangere høyt oppe idet folk begynner å søke rundt etter tilbud. Et eksempel på en aktør som opererer med slike sider er denne hos Komplett.
Landingssiden kan for eksempel presentere en smakebit av hva kunder kan forvente på dagen. I tillegg kan du oppfordre til å abonnere på nyhetsbrev, slik at folk får beskjed så fort tilbudene offentliggjøres. Ved å ha landingssiden klar, og innholdet godt presentert, er det større sannsynlighet for at målgruppen din får opp akkurat din merkevare som søkeresultat.
I tillegg er det lurt å bygge opp siden ved hjelp av søkeordsanalyser. Ved å optimalisere siden og innholdet, sørger du for at teksten er bygget opp av hva folk faktisk søker etter.
Les også: Slik øker du trafikken til nettsiden med Google Analytics
2. Planlegging av annonser
Et annet tips er å sjekke når dine følgere er aktive på sosiale medier. Se på tidligere analyser av innholdet ditt – er det noen tidspunkt som skiller seg ut? Lag en plan over når annonsene skal iverksettes, og følg med på hvordan de treffer målgruppen. Et eksempel fra 2020 er at folk var mest handleglade klokken 21, i følge Klarna. Dette er sier noe om den typiske kunden som slenger seg ned i sofaen, og scroller sosiale medier etter en lang arbeidsdag; klinkende klare til å shoppe. Test ut tidspunkt for årets kampanje og noter, kanskje du lærer du noe viktig til neste år?
Et eksempel fra 2020 er at folk var mest handleglade klokken 21, i følge Klarna.
3. Riktig markedsføringskanal
For ulike merkevarer er det forskjellige kanaler som passer for Black Friday. Kanalmiksen bør velges ut i fra hva du ønsker å oppnå og hvem du ønsker å nå ut til. Er du usikker på hvilke kanaler og plattformer du bør velge? Vi hjelper deg gjerne på veien.
Ulike markedsføringskanaler kan være
- Snapchat
- TikTok
- E-post markedsføring
- Google shopping og ads
- Programmatisk annonsering
Her må du også huske på at hver enkelt kanal har mange ulike formater man kan leke seg med – og test, test, test! Kanskje finner du et nytt favorittformat hvor størstedelen av målgruppen din også er?
Les også: Vær relevant med kontekstuell annonsering
4. Sett opp annonsene i god tid
Vær godt forberedt og sett opp annonsene i god tid før de skal aktiveres, gjerne flere dager. Særlig de som skal kjøre via Facebook Business Manager. Dette sikrer at annonsene settes i gang når du har planlagt at de skal være aktive. Er du for sent ute med dette risikerer du at annonsene ikke starter når de skal og du taper både visninger og trafikk (og omsetning, så klart).
5. Stopp andre kampanjer
Er du ikke så fan av den store shoppingdagen? Mange merkevarer ønsker å bli mer synlige gjennom hele Black Week, noe som betyr større konkurranse om annonseplassene. Vi anbefaler derfor at du stopper dine pågående kampanjer, for å spare på budsjettet, og heller utnytter det maksimalt når du trenger det. Man må tross alt være forberedt til jul også.
Trenger du hjelp til annonsering på sosiale medier?
Fyll ut skjemaet under her så finner vi et tidspunkt som passer deg.