Sosiale medier er en naturlig del av strategien til enhver bedrift. En frustrasjon hos markedsansvarlige i mange B2B-selskaper er at det er krevende å lage innhold som engasjerer. Det er samtidig vanskelig å få en god rekkevidde på innholdet og det er utfordrende å bryte gjennom «støyen».
I de fleste B2B-bransjer handler det mye om nettverk, det å selge på troverdighet, og ikke minst kunnskapen hos folkene som møter kunden. For eksempel vil et rederi som er ute etter løsninger til nye utslippsreduserende skip innenfor hydrogen, lete etter en leverandør som kan bevise spisskompetanse og kunnskap innen feltet. Nettopp her kommer de ansatte inn som en stor del av leveransen.
Ambassadører, i form av å vise frem kompetansen og merkevaren til selskapet er noe B2B- selskaper bruker i liten grad i dag, men her er det et stort potensiale.
Hva er employer branding?
Når ansatte i selskapet vet hva som er arbeidsgiver sitt ønskede merkevarebudskap, og deler dette til potensielle kunder, nettverk og andre organisasjoner, kalles dette employer branding. Kort sagt er det prosessen hvor du får med deg ansatte på laget for å dele det din bedrift står for.
Selskaper som evner å skape gode ambassadører har ofte en høyere lojalitet blant ansatte, noe som bidrar til en bedre kundeopplevelse, og ikke minst tiltrekker riktige folk til bedriften i form av ansatte.
Hvorfor er ambassadører viktig?
Man stoler mer på mennesker enn store selskaper
Det er ingen hemmelighet at vi mennesker stoler mer på andre mennesker, enn på bedrifter. Dersom en person i ditt nettverk skryter av sin arbeidsplass, vil du være mer tilbøyelig til å tenke på bedriften som en potensiell arbeidsgiver enn om bedriften selv skriver at det er en god arbeidsplass.
Rekkevidde, rekkevidde, rekkevidde
Engasjement skaper rekkevidde. Brukere på sosiale medier engasjerer seg mer i innhold fra enkeltpersoner enn de gjør i en merkevare/bedrift.
LinkedIn er en av de viktigste sosiale medie-plattformene for B2B-selskaper. I dag har LinkedIn 800 millioner brukere. For noen år tilbake så LinkedIn at deres algoritmer gjorde at de store profilene og selskapene fikk en enorm rekkevidde og vekst, mens det brukergenererte innholdet ikke kom frem. Dette resulterte i en endring i algoritmen som gjør at i dag skal det være mulig for enkeltindivider å nå ut til flere. Faktisk så prioriterer LinkedIn innhold fra meg og deg, fremfor for eksempel Microsoft og Richard Branson.
Man viser kultur og personlighet
Det er ofte vanskelig å vise personlighet og kultur i sosiale medie, spesielt for B2B-selskap. Ved at ansatte deler sitt eget innhold om bedriften, får bedriften forskjellig, relevant innhold spredt, med en personlig avsender og tilpasning. Her er det viktig at de ansatte ikke bare deler innlegg som du som markedsansvarlig også deler, men at ambassadørene deler og legger til egne tekster, at de skriver egne poster og til og med egne artikler på LinkedIn for å vise frem sin spisskompetanse.
Kompetanse = salg
Mange B2B-selskaper opplever at deres leveranser er komplekse og at potensielle kjøpere der ute leter etter en leverandør de kan stole på. Eksempelvis vil en bedrift innenfor logistikk som skal bytte ut sitt ERP-system, velge en leverandør som kan vise til kunnskap og erfaring med leveranser til bransjen. Igjen handler det om hva bedriften sier og det man kan vise gjennom ansatte. Ved at ansatte skriver egne artikler eller poster på Linkedin og deler innholdet med egne ord.Hvordan komme i gang?
Bygg en kultur for employer branding
Det første steget er å skape, og lære bort det budskapet du ønsker skal være fotavtrykket for din merkevare/bedrift. Budskapet må være noe de ansatte kan kjenne seg igjen i, dette gjør de mer tilbøyelig med å identifisere seg med bedriften. Ledelsen må her gå foran som et godt eksempel, og være aktive selv. De må vise hvordan man ønsker at andre skal gjøre det. De ansatte må ikke mases på for å dele, men det må skapes en kultur der ansatte ønsker å dele av arbeidsplassen sin og produktene sine av fri vilje, fordi de er stolte. Fordi de er ambassadører.
Gjør det enkelt
Gjør det enkelt for de ansatte å dele. Prosessen bør være lett og ikke kreve altfor mye, spesielt for dem som er nye for denne måten å bruke sosiale medier på. Du kan for eksempel dele bilder eller forslag til temaer ansatte kan skrive om, eller oppfordre til å dele innhold som deles fra bedriftssiden. Mange ansatte synes det er skummelt å poste innlegg. Du kan derfor etablere en sosial medie-policy med noen klare retningslinjer for å senke terskelen.
Trening
Bare fordi ansatte har en konto på sosiale medier, betyr ikke dette at de er komfortable med å markedsføre arbeidsplassen sin. Det er en enorm mulighet, spesielt for salg, å tiltrekke og engasjere potensielle kunder. Du kan derfor trene de ansatte til hvordan de bruker de ulike plattformene – det kan være i alt fra hvordan man deler innhold, hvordan de bruker emneknagger og hvordan de skriver for sosiale medier for å engasjere. Kjør et kurs – og forhåpentligvis vil du få noen kjempegode ambassadører i bedriften din! Lykke til.
Er du klar for å gjøre ansatte til ambassadører for merkevaren din? Ikke vær redd for å feile, og et siste tips er å være ærlig med dine ansatte om at du vil prøve nettopp denne markedsføringsstrategien. Da er det ofte enklere for dem å forstå, og også henge seg på.
Og er du en ansatt som leser denne teksten, så husk å del den med lederen din!
Vil du vite mer?
Fyll ut skjemaet under her så finner vi et tidspunkt som passer deg.