Innsikt og verdifull data
Analyseverktøy, som for eksempel Google Analytics, kan gi innsikt i demografi, aldersgrupper og geografi. De kan også si noe om hvilke sider som blir besøkt, hvor lenge besøkende oppholder seg på siden, og hvor de eventuelt forlater siden.
Denne informasjonen gir bedrifter mulighet til å optimalisere nettsiden, og gjøre den mer brukervennlig og relevant. Man kan analysere hvor trafikken kommer fra, hva som skaper interesse og hva som bidrar til konvertering. Innsikten og informasjonen man kan skaffe seg gjennom et slikt analyseverktøy er for mange helt avgjørende for at salg- og markedsavdelingen skal kunne utvikle strategier og måle at det de gjør fungerer.
Personvern og sikkerhet for brukerne
Den siste tiden har personvern og sikkerhet stått i fokus, og man ser en økende usikkerhet rundt bruken av slike analyseverktøy - og kanskje mest omtalt Google Analytics. Google Analytics er nok hittil en av de mest brukte løsningene for å samle inn og analysere data fra nettsider og nettbutikker. Det er viktig å forstå at man har et ansvar som datainnsamler, og at man også forstår risikoen ved bruk av slike analyseverktøy.
Mange brukere har blitt mer bevisste, men også bekymret for om deres data blir håndtert korrekt. Kan din data brukes av andre aktører til å profilere deg og din adferd på nettet? Kan du være sikker på at sensitive opplysninger, for eksempel personnummer og kredittkortinformasjon, ikke lekkes dersom analyseløsninger blir hacket?
Hva betyr dette for deg - og hvilke løsninger finnes?
Om du jobber med markedsføring eller salg i bedriften din, har du nok også hørt om Schrems II-dommen, hvor det østerrikske datatilsynet bestemte at Google Analytics bryter med GDPR og er ulovlig å bruke. Og at dette også snart kan gjelde for oss i Norge. Etter denne dommen har Google kunngjort at de ikke lenger videreutvikler Universal Analytics, som er den løsningen de fleste kjenner til. De har derfor innført en ny løsning kalt Google Analytics 4 (GA4), som de hevder er mer “personvernsvennlig”. Men med tanke på at data fortsatt blir sendt til USA, og kan være i strid med GDPR-lover, vet vi derfor ikke enda om denne versjonen vil være den endelige løsningen.
Blant alternativene til Google Analytics har du Matomo og Piwik Pro. Disse følger GDPR-kravene, du har full kontroll og eierskap på data som samles inn. Du kan velge at Matomo eller Piwik Pro skal lagre data i skyen for deg, eller om data skal lagres lokalt. Har du behov for en ekstra skreddersydd løsning kan Snowplow Analytics være et godt alternativ.
Hubspot kan også være et godt alternativ, siden alle verktøyene man trenger innen salg og markedsføring ligger i én og samme plattform. Da trenger du ikke forholde deg til en ekstra tredjepartsløsning siden hele kundereisen kan optimaliseres i Hubspot.
Hva skjer videre?
I følge Datatilsynet skal de i slutten av april komme med en uttalelse om hvorvidt de vurderer at Google Analytics er i strid med personvernforordningen (GDPR) eller ikke.
Som systemintegrator kan vi i twoday hjelpe deg med å vurdere risikoen ved å bruke Google Analytics og andre analyseverktøy. Vi har juridiske og sikkerhetsmessige eksperter som kan gi råd og veiledning om hvordan man kan beskytte data som samles inn. I tillegg kan vi hjelpe med å implementere andre alternativer for analyseverktøy, for eksempel Hubspot, hvor vi er Solution Partner.
Har du lest helt hit og fortsatt lurer på hva som er lov? Foreløpig er ikke Google Analytics ulovlig i Norge, og vi vet enda (per 10. mars) ikke om det kommer til å bli det. Anbefalingen per nå er å sjekke ut andre løsninger, i tilfelle du i april ikke lenger kan benytte deg av Google sine analyseverktøy. Vi følger spent med på Datatilsynets uttalelser, og sørger for å holde alle våre kunder oppdatert i tiden fremover.
Har du behov for en prat om analyseverktøy?
Vi bistår våre kunder med ulike analyseverktøy hver eneste dag. Trenger du noen å sparre med, eller har du spørsmål rundt hvordan du skal håndtere innsikt og verdifull data nå, eller i framtiden?
Fyll ut skjemaet under her så finner vi et tidspunkt som passer deg.