Et spørsmål vi stadig får, er om en sterk tilstedeværelse på sosiale medier har noe å si for SEO-arbeidet til bedriften. Altså, kan aktiviteter på sosiale medier hjelpe oss å få bedre organiske rangeringer på Google?
En del synes kanskje at det føles unødvendig å bruke tid på sosiale medier. Men er det egentlig det?
Det har vært utallige rapporter og undersøkelser om temaet, og mange har vært motsigende. Det de fleste som jobber med SEO likevel er enige om, er at selv om sosiale medier ikke er en direkte årsak til høyere organiske rangeringer på Google, så er de indirekte med og påvirker til dette.
La oss ta en titt på hvordan arbeidet du legger ned i sosiale medier kan påvirke organisk rangering positivt.
Hvordan rangerer Google?
Oppdagelse –> Relevans –> Autoritet
Trafikkgenerering og merkevarebygging
En av de viktigste rangeringsfaktorene til Google er trafikk til nettsiden din. Deler du godt innhold fra nettsiden din på sosiale medier, vil dette gi mer trafikk inn til nettsiden din. Enkelt og greit.
Det er nemlig ikke bare organisk trafikk som teller positivt, også trafikk fra andre steder – som sosiale medier – er en positiv rangeringsfaktor.
Er du aktiv på sosiale medier, har du dessuten en gyllen mulighet til å snakke direkte med kundene dine, noe som fører til økt kundetilfredshet og økt merkekjennskap. Dette kan bidra til at du får positive kommentarer og omtaler på andre nettsteder, som igjen fører til at flere søker etter dine produkter og gir deg mer trafikk inn til siden din.
De aller fleste velger å klikke på nettsiden til merkevarer de gjenkjenner når de søker på Google. Om de i forkant har blitt eksponert for merkevaren din på sosiale medier, øker det sjansen for at det er din nettside de velger å gå inn på.
Om Google ser at folk i mange tilfeller ender opp med å trykke på nettopp din side når de søker etter et bestemt produkt, er også det en positiv rangeringsfaktor.
Innholdet ditt får lenger levetid
Delinger på sosiale medier gjør at innholdet ditt lever mye lengre enn bare den tiden artikkelen er på forsiden av nettsiden eller bloggen din. Om du i tillegg rangerer høyt for enkelte temaer over tid, forlenger dette levetiden ytterligere.
Dette er et annet viktig argument for hvorfor det er verdt å poste godt innhold du har brukt tid på, på sosiale medier.
Lenker til nettsiden din
Lager du kvalitetsinnhold som deles for eksempel på Linkedin eller andre sosiale kanaler, er det større sjanse for at andre oppdager innholdet eller produktene dine, for så å legge inn en lenke til nettsiden din fra sin egen side. Såkalte backlinks fra nettsider med høy autoritet hos Google er med på å øke din domeneautoritet. Dette er en annen viktig faktor for å rangere høyt organisk.
En deling på sosiale medier er ikke like mye verdt som en lenke fra en nettside, men en slik deling gjør folk oppmerksomme på innholdet ditt. Og, skriver du bra innhold, er sjansen stor for at folk siterer det i sine artikler og henviser til siden din. Dette vil gi både trafikk og eventuelt lenker til siden din.
Dette er noen av de positive konsekvensene av å lage kvalitetsinnhold som du kan dele videre i sosiale medier. Trenger du hjelp til å lage gode artikler eller drifte dine sosiale kanaler, ta gjerne kontakt med oss ved å fylle ut skjemaet under.
Vil du vite mer?
Fyll ut skjemaet under her, så tar vi kontakt med deg.