Markedsføring på Instagram - dette må du tenke på
Det er mange gode grunner til å vurdere Instagram som en del av markedsføringsstrategien din. Hele 64% av befolkningen over 18 år er aktive på Instagram, noe som tilsvarer nesten 2,75 millioner nordmenn. Dette betyr at plattformen har et massivt publikum, og at du kan nå ut til mange potensielle kunder, og samtidig bygge et sterkt nettverk. Men det er likevel et par ting du burde tenke på. Prøv å se for deg hvem kundene dine er. Passer det å selge dine produkter eller tjenester på plattformen? Tenk over hva du egentlig vil oppnå med markedsføring på Instagram. Kanskje bør du bruke Instagram til Employer branding eller merkevarebygging?
Disse vurderingene kan hjelpe deg å finne ut om Instagram er den rette plattformen for din bedrift, eller om det kanskje finnes andre digitale plattformer som passer bedre for å nå målene.
Vi tar deg gjennom hva en markedsstrategi på Instagram bør inneholde.
Viktige elementer i en markedsstrategi på Instagram
Innholdsplan
Innsikt i hvilken type innhold du kommer til å lage, som for eksempel reels, videoer, tips og triks innlegg, og Instagram stories.
Publiseringsplan
En komplett kalender som viser hvordan du skal publisere innholdet ditt og når du skal starte de ulike kampanjene dine.
Mål og målbare data
Planen din skal beskrive mål du ønsker å oppnå, som økt trafikk på nettsiden, og hvilke målinger du kommer til å bruke.
I bunn og grunn gir en markedsføringsstrategi struktur til innsatsen din på sosiale medier. Den sikrer at du vet nøyaktig hva du må gjøre for å nå ut til målgruppen din og hjelper deg med å forberede deg i forkant av viktige kampanjer.
Evner du å bruke strategien du har laget, vil du kunne få fordeler som å:
Holde alle samkjørte
Planen din vil sørge for at alle som jobber med marked vet når innhold må produseres, hvordan det skal deles, og hva markedsføringsmålene deres er.
Øke avkastningen på investeringen (aka ROI)
I stedet for å bare poste innhold tilfeldig, kan du bruke analyser og innsikt for å avgjøre hvilken type innhold som gir best resultater.
Bedriftsprofil på Instagram er den mest praktiske og effektive måten å få tilgang til brukeranalyser på, spesielt hvis du bruker plattformen for markedsføring eller forretningsformål. Det gir deg enklere tilgang til detaljert informasjon om målgruppen din og ytelsen til innleggene dine. Noen bruker også tredjepartsløsninger som Iconosquare, Hootsuite, og Socialbakers.
Hjelpe deg med å målrette riktig målgruppe:
Planlegging vil hjelpe deg med å evaluere målgruppen din, og nå de riktige menneskene til rett tid.
Samkjøre med andre markedsføringsmål:
Når du har en god plan, kan du sørge for at alt du gjør på Instagram passer godt sammen med andre markedskampanjer, som å lage innhold, bruke betalte annonser og e-postmarkedsføring. Dette gjør at alt arbeidet ditt blir mer effektivt og koordinert.
Forbedre profilen til merkevaren:
Har du lagt en god strategi vil den hjelpe dere med å være konsistent til merkevarens profil, farger og tonefall. Det vil skape en mer gjenkjennelig tilstedeværelse på Instagram.
En Instagram strategi kan variere
En markedsføringsstrategi kan variere fra selskap til selskap, avhengig av deres mål, ressurser og målgruppe. Det er viktig å tilpasse strategien til bedriftens spesifikke behov og mål for å oppnå best mulige resultater på plattformen.
Her er tre typiske faktorer som også bør tas hensyn til:
Type innhold
Noen kan legge vekt på å lage mye videoinnhold, mens andre kan fokusere på bildebaserte innlegg eller Instagram stories.
Publiseringsfrekvens
Frekvensen av innlegg kan variere, noen legger ut flere ganger om dagen, mens andre bare poster noen få ganger i uken.
Målsettinger
Noen kan ønske å legge vekt på merkevarebygging, mens andre kan ha som mål å øke salg av produkter.
Hvordan tilpasse seg uventede endringer
Det kan til tider være utfordrende å holde seg til strategien du har lagt, spesielt når det oppstår uventede endringer som krever justeringer. Har dere planlagt godt nok, så tåler strategien en liten endring i ny og ne. For de kommer, det vet både du og jeg!
Har du behov for å sparre? Ta kontakt med oss så tar vi en prat!
Vurderer du å markedsføre på Instagram eller er du i gang og trenger en sparringspartner på veien?Forfatter
Lisa-Mari jobber som innholdsprodusent, prosjektleder og produktmarkedsfører.