Da vet du hvor overveldende det kan være å skulle analysere – og så presentere alle markedsresultatene på tvers av kanaler, på en forståelig måte for ledergruppen, styret og kolleger som ofte ikke har samme markedsføringsforståelse som deg.
Om noen skal kunne avgjøre om de overordnede tallene faktisk et bra eller dårlige, må du presentere på en måte som tydeliggjør dette. Jeg har derfor laget en liten huskeliste for hvordan du kan presentere resultatene på en enkel og forståelig måte.
1. Hva var målet med kampanjen og hva forsøker vi å oppnå med markedsaktivitetene?
Var målet branding? Salg? Nedlastninger?
Få frem hva som var poenget med kampanjen eller markedsarbeidet i utgangspunktet, og om disse målene ble nådd. Spør deg selv under planleggingen av en kampanje om hvordan du kan avgjøre om kampanjen var en suksess, og hvilke tall og eventer som vil avgjøre dette.
2. Husk å få med nøkkeltall som spend og Return of investment (ROI)
Det er ufattelig mange tall og statistikker du skal forholde deg til når du skal presentere en kampanje eller resultatene for en bestemt periode. Det er lett å gå seg vill i alle klikk, reach, views og impressions – og rett og slett glemme det som (ofte) er det viktigste for en ledergruppe eller kunde; Hvor mye brukte dere og hvor mye fikk dere igjen? Med andre ord, hva er return of investment?
Noen ganger er målet med kampanjen branding – men det er uansett viktig å få med hvor mye som ble brukt. Hvor mye betalte dere per view for eksempel?
3. Sammenligne
Det er helt umulig å avgjøre om resultatene er bra eller dårlig om du ikke har noe å sammenligne med.
Du bør alltid sammenligne tallene med samme periode forrige år, samt forrige periode for å se utvikling år for år, og periode for periode.
Er det en kampanje du har kjørt, så har du kanskje kjørt en lignende kampanje tidligere du kan sammenligne med? Da er det dog viktig å peke ut faktorer som gjør kampanjene ulike, for eksempel periode, andre kanaler, annen målgruppe og så videre.
Du kan også sammenligne med benchmark for bransjen eller kanalen om det er noe du har tilgang til.
4. Hvem er målgruppen?
Hvorfor har vi valgt nettopp disse målgruppene?
Nådde vi de vi ønsket? Hvordan responderte de ulike gruppene – hvorfor tror vi de responderte som de gjorde?
5. Fokuser på det som er viktig
Unngå cut and paste fra ulike systemer. Det er bare forvirrende å bli vist 50 ulike tall og en mengde ulike faktorer – om det bare er 3 – 5 som er viktige.
Ta heller ut tallene som er viktige inn i excel, og lag grafer som viser enkelt og tydelig det du ønsker å vise.
Alternativt kan du skrive en setning om hvert tall om det ikke er mange. For eksempel «Vi ser en økning i salg på 5% sammenlignet med samme periode i fjor». Enkelt og greit
Dra ut alle hovedtall – både positive og negative. Det er også viktig å snakke om det som bør forbedres.
6. Se på det store bildet
Selv om du kanskje bare er ansvarlig for én fagkanal – pass på å sjekke med de ulike andre fagansvarlige, samt se utover det digitale for å forklare hvorfor vi ser de tallene vi ser. For eksempel en stor oppgang eller nedgang.
Har det vært et event? Har en konkurrent som har hatt tilsvarende produkt på tilbud? Har det vært for eksempel vinterferie eller andre «unntakstilstander» som kan påvirke trafikk? Renteøkninger etc? Historiefortelling (forklaring) er key.
Du bør alltid finne en forklaring – eller i alle fall ha en tydelig formening eller hypotese selv om vi helst vil at den skal være basert på data/fakta – på ulike peaks eller ting som har skjedd eller ikke skjedd.
Det holder ikke å bare si «vi ser en signifikant økning i trafikk på onsdag sammenlignet med baselinjen de siste månedene…» Vi bør grave oss ned i dataene nok til å kunne forklare hvorfor. Noen ganger er det faktorer som påvirker, som vi rett og slett ikke har fått med oss, og andre ganger er årsakene veldig tydelige.
7. Hva lærte vi?
Vi bør alltid lære noe fra alt vi gjør slik at vi hele tiden kan forbedre resultatene. Hva lærte vi fra kampanjen vi kjørte? Hva fungerte og hva fungerte ikke?
Fortell om det når du presenterer resultatene – og gjør endringene som kreves for at neste kampanje blir enda bedre.
Dette var noen få punkter som forhåpentligvis gjør det enklere – men også mer morsomt – å lage presentasjoner for å vise resultatene av markedsarbeidet ditt fremover.