Hva vil du kommunisere?
Det er viktig å huske på at designet, altså den visuelle utformingen, skal styrke budskapet. Grafiske elementer bør løfte og tydeliggjøre det du ønsker å formidle. Bilder og illustrasjoner må henge sammen med innholdet, slik at det styrker målgruppens oppfatning av kommunikasjonen. Dette er det vi kaller visuell kommunikasjon.
Å ha en rød tråd i kommunikasjonen, både rundt budskap og det visuelle, er viktig på tvers av ulike plattformer. Dette for at bedrifter skal være gjenkjennelige uansett hvordan og hvor de kommuniserer.
La oss si at du har valgt å kjøre annonsering for bedriften din på flater som Facebook og i avis. Designet bør utformes likt på begge flater – hensyntatt format – slik at publikum forstår at budskapet kommer nettopp fra deg og ingen andre. På denne måten sikrer du gjenkjennbarhet til din merkevare og en rød tråd gjennom kanalene du tar i bruk.
Designprosessen – steg for steg
Er du en av de som merker at du trenger en hjelpende hånd med det visuelle uttrykket til din bedrift? Da bør du ha en grafisk designer med i prosessen. Her får du sikret at du får markedsmateriell i god tid, som igjen hjelper deg med salgsprosessen.
Slik foregår prosessen
Avsenderen (altså bedriften som ønsker å formidle noe) trenger for eksempel en grafisk designer for å jobbe med det visuelle uttrykket, og en tekstforfatter som kan se på konkret tekst. I tillegg involverer man kanskje også en digital rådgiver som kommer med innspill til hvordan dette bør tilpasses digitale flater, eller en utvikler som skal sette opp nettsiden. Alle disse partene har god innsikt i sine fagfelt, og det er viktig å utnytte denne kompetansen. Jo bedre tilpasset den visuelle kommunikasjonen er til flatene, jo tydeligere blir budskapet.
Prosessen i korte trekk:
1. Kartlegg om din bedrift er tydelig i den visuelle kommunikasjonen
2. Din bedrift (avsender) oppsøker en grafisk designer (mottaker)
3. Mottaker gjør avsenders idéer til ferdig produkt
Et godt førsteinntrykk = ditt visuelle uttrykk
Et godt førsteinntrykk er viktig. Uansett hvor godt man selv forstår sitt eget innhold, er det enda viktigere at en eventuell kunde forstår hva du kommuniserer. Derfor er det minst like viktig hvordan det ser ut, på tvers av ulike flater.
La oss for eksempel se på nettsiden din. Den skal representere din merkevare, og vise hva du selger på bare få sekunder. Nettsiden din bør være oversiktlig, enkel å navigere seg frem på (funksjonell) og ikke minst være designmessig oppdatert. For å få til dette, kan en grafisk designer bistå, ofte sammen med flere ledd av ekspertgrupper. Husk, det er nettsiden som er den salgskanalen som alltid er på jobb for deg, uavhengig av helligdager, ferier og lignende.
Profilmanual er viktig for din merkevare
Du trenger også ulike typer markedsmateriell som er unike for din bedrift, hvor en grafisk designer tar utgangspunkt i profilmanualen. Med en visuell identitet på plass er det lettere å utforme ulike typer materiell, som for eksempel bannerannonser eller brosjyrer. Når du begynner å få dette på plass, vil du automatisk ha en oppskrift på utformingen av dine visuelle uttrykk. Videre vil din merkevare oppstå mer profesjonell, siden man skaper en rød tråd i designutformingen.
Last ned guide for mer informasjon + eksempler på profilmanual her.
Hvordan ser merkevaren din ut i sosiale medier?
Når det kommer til posting i sosiale medier og andre digitale kanaler, er grafisk design en viktig del av den digitale strategien din. Publikum kan lett scrolle seg forbi ditt budskap dersom du ikke har inkludert iøynefallende designelementer. Men hvordan kan du finne balansen mellom spenning og rød tråd?
Slik skiller du deg ut digitalt
-
Illustrasjoner: Det er lite som gjør merkevaren din mer unik enn helt egne illustrasjoner, laget av en profesjonell designer.
-
Bilder: Det er effektivt å bruke stockfoto, men konkurrentene dine gjør kanskje det samme. Derfor burde du ta egne bilder og bruke disse aktivt i sosiale medier. På denne måten fremstår du mer genuin og ekte. Det er også bedre for SEO å bruke unike bilder enn stockfoto som flere bedrifter potensielt bruker
-
Video: Videoer som er korte og rett på sak, fanger lett oppmerksomheten hos publikum. Her kan også animasjoner brukes, som kan forklare komplekse prosesser på få sekunder.
-
Fonter: Du bør ta i bruk bestemte skrifttyper som du ofte finner i profilmanualen din. Ved å holde deg til 1-3 spesifikke skrifttyper, skaper du en rød tråd og sikrer gjenkjennelighet på tvers av kanaler.
-
Farger: Du har mest sannsynlig faste, bestemte farger i din profilmanual. Bruk av dine egne farger gjør at du skiller deg lett ut fra dine konkurrenter.
-
Tone of voice: I noen kanaler er det ofte uformelt og kjapt innhold som postes, som for eksempel på stories. Her er ikke designet så viktig, men heller måten innholdet blir presentert på. Vil du fremstå som leken, bør dette komme tydelig frem med morsomme, korte videoer. Om du heller ønsker å fremstå som en seriøs aktør, bør dine stories reflektere dette.
Interessert i å vite mer? Last ned hele guiden om hvordan kommunisere med design på enda mer detaljnivå her!
Trenger du hjelp med den kreative kommunikasjonen?
Ønsker du å høre mer om hvordan vi kan hjelpe deg med kommunikasjon og design for din merkevare, eller trenger du noen råd for å komme i gang?
Fyll ut skjemaet under, så tar vi kontakt med deg.