Skip to content

Nå må du ha en offentlig profil på Snapchat for å kunne annonsere

Hva vil det si å ha offentlig profil på Snapchat? Hva betyr det for meg? Hvordan får jeg satt opp en profil? Og hva er forskjellen på bedriftsprofiler, offentlig og organiske profiler? Her får du alle svarene du trenger.
1. des Charlotte Karlsnes
To personer snakker ved en PC
 
nye regler for bedriftskonto på snapchat

 

Fra 30 juni 2022 må alle annonsører på Snapchat ha en offentlig profil. Uten en offentlig profil mister man muligheten til annonsering på plattformen. En offentlig profil går også under navnene organisk profil og bedriftsprofil. Det er norske og engelske terminologier som brukes om hverandre som gjør at vi ender opp med ulike begrep, men heldigvis er alt den samme funksjonen.

 

Hva er en offentlig Snapchat profil?

Den offentlige profilen fungerer som et «hjem» for bedriften. På samme måten som at du må ha en Facebook-side for å kunne annonsere på Facebook og Instagram, får du nå også en egen side på Snapchat. Funksjonen kom til Norge i 2021, men det er ikke før nå i 2022 at den er nødvendig for å kunne annonsere.

Profilen gir plass til bedriftsnavn med logo, en liten beskrivelse og lenke til nettsiden. Her vil du også kunne vise frem Stories, Spotlight (høydepunkter) og linser. Dersom du har satt opp nettbutikk gjennom Shopify kan du også koble denne opp i profilen din.

Coca-Cola, Gymshark og Toyota Canada er gode eksempler på merkevarer som allerede er godt i gang med å engasjere sitt publikum i profilene. Coca-Cola og Toyota Canada fokuserer på linser og Stories, mens Gymshark også har med Spotlight og muligheten til å handle i nettbutikken.

Du kan finne offentlig profiler gjennom søkefunksjonen i appen, @mentions, annonser, linser og gjennom utforsk.

Er det viktig å få mange abonnenter på Snapchat?

Foruten å samle innholdet et sted og å ha muligheten til å annonsere, så er de offentlige profilene gode arenaer til å engasjere publikum. Alle bedriftsprofiler kan følges av brukere på Snapchat gjennom at de abonnerer på profilen. Når noen abonnerer på en profil så vil alle nye Stories plasseres under «Abonnement» på brukeren sin Stories-side i appen. Dette gir bedriften en unik mulighet til å også kunne være synlig gjennom organisk innhold og ikke bare via betalt annonsering. 

For å øke følgesskaren kan man for eksempel:


  • Kjøre annonsering som leder inn til den offentlige profilen.
  • Bruke linser som man deler i profilen.
  • Skap engasjerende innhold jevnlig slik at brukerne gleder seg til å se din neste story.
  • Promoter profilen på tvers av ulike plattformer.


    Hvordan får jeg satt opp en offentlig profil på Snapchat?

    Du setter enkelt opp en profil for bedriften din gjennom annonsekontoen. Dersom du ikke allerede har en annonsekonto, må du opprette en først. Du kan følge stegene i denne linken https://forbusiness.snapchat.com/public-profiles eller du kan ta kontakt med oss, så hjelpe vi deg med å komme raskt i gang.

Vil du vite mer?

Send oss en DM i våre sosiale kanaler eller fyll ut skjemaet under her så finner vi et tidspunkt som passer deg.

 

Relaterte artikler