Skip to content

Slik bygger du en god nettside i 2023

Har du behov for en ny nettside? Eller kanskje har du en som ikke fungerer helt optimalt? Hvordan lager man egentlig en nettside? En god en, ikke minst. Vi tar deg gjennom prosessen fra start til slutt. Vi deler vår metode og noen gode tips fra egne erfaringer.
19. jun Kristina Juul Jørgensen

Å bygge en nettside er ofte et omfattende prosjekt med mange involverte. Det lureste er å prøve å få planlagt så mange detaljer som mulig i forkant. Her får du en slags sjekkliste til hva du må huske, delt inn i ulike prosjektfaser: 

Fase 1: Innsikt

Brukeropplevelse og behov

Den viktigste delen av prosjektet. Du lager en nettside av en grunn; kundene dine. Hva trenger de? Hva leter de etter? Hva trenger du på nettstedet ditt? Å sette en ramme, og en plan, er avgjørende for å holde kontroll på arbeidet som står foran deg. Investerer du tid i planlegging med tydelige beskrivelser på løsninger og funksjoner som skal med, er det mye enklere å sette i gang. Lag en prioriteringsliste over de viktigste elementene som skal med på nettsiden, og tenk alltid på brukerens opplevelse!

Innhold, profil og SEO

Ingen god nettside uten innhold. Kartlegg hvor mye av eksisterende innhold som kan brukes videre, og hva som må produseres. Planlegg innhold basert på hvilke brukerbehov det skal møte. Lag en oversikt over hva som trengs av tekst, grafikk og bilder/media. Jobb med innhold og maler helt fra start av. Dette gir mulighet til å teste funksjonalitet, hvordan det vil se ut og om det fungerer som tenkt.

Under innhold er bilder og video viktig å huske på. Dette gjelder alt fra ansattbilder, produktbilder og generelle illustrasjonsbilder. Kartlegg hva dere faktisk trenger, hva dere har fra før og hva må dere få tak i til den nye nettsiden. Bruker dere video på nettsiden i dag? Ønsker dere å bruke dette? Hvis ja, hvordan skal dette produseres?

Har dere bare ett hoveddomene, eller har dere flere subdomener som skal med?
Har dere en profilhåndbok? Er den oppdatert og i tråd med hvordan dere ønsker å fremstå?

En SEO-analyse er en viktig del av forarbeidet. Dette gir innspill på lenker og nettstedskart*, og identifiserer viktige landingssider basert på brukeradferd. En SEO- analyse vil også gi deg svar på hvorvidt de eksisterende sidene fungerer til sitt formål - om sidene blir brukt av besøkende, og hvilke søkeord som leder til sidene. Analysen vil avdekke eventuelle behov for å fjerne irrelevante sider, slå sammen sider som ligner på hverandre, eller videresende besøkende til andre sider.

*Sitemap/nettstedskart er en oversikt over alle sider på domenet, og hvordan de henger sammen.

working on laptop pointing -1500x

Fase 2: Brukeropplevelse (UX)

Gode brukeropplevelser handler om å la brukeren enkelt og effektivt manøvrere seg dit vedkommende vil og med ønsket resultat. En typisk dårlig brukeropplevelse kan være at brukeren ikke skjønner hvordan man skal manøvrere seg for å finne det man leter etter.

En viktig del av arbeidet med å skape en god brukeropplevelse er å jobbe med nettstedskartet (sitemap). I denne fasen starter man med trådskisser (wireframes), som er en visuell beskrivelse av strukturen på nettsiden. Målet med disse er å tenke på brukeropplevelsen og synliggjøre hvordan strukturen, navigasjonen og innholdet blir på nettsiden. Det er viktig å kartlegge hvor mange side- og innholdstyper, samt øvrig funksjonalitet som behøves.

SEO-analysen fra innsiktsfasen blir viktig i UX-arbeidet. Faktorer som brukervennlighet, struktur og lastetid premieres med god rangering av Google, og er følgelig essensielt for den totale brukeropplevelsen.

Fase 3: Design

Denne fasen vil variere i omfang. For noen omfatter den kort fortalt “fargelegging” av trådskisser, som dere laget i fase 2, i tråd med profilhåndboken. For andre prosjekter er det i denne fasen aktuelt å jobbe med typografi, fargebruk, logo og lignende. Nettsiden må rett og slett være fin å se på for at brukerne skal ha lyst til å bruke den. I tillegg henger dette tett sammen med brukeropplevelsen.

I arbeidet med design er det viktig å huske at Google gir tydelig signaler om at brukeropplevelse er viktig. Hvor lett siden er å bruke, hvor raskt den laster, at det er enkelt å finne frem og lignende er avgjørende for god rangering i Google.

Fase 4: Programmering og CMS

CMS står for “Content Management System» og er kort fortalt et system der du oppretter og redigerer innhold på nettsider, nettbutikker og intranett. CMS er altså systemet hvor du, eller andre redaktører, jobber med innholdet og oppbygging av nettsiden rundt ulike typer innhold.
Det er i denne fasen utviklerne koder og konfigurerer CMS-en. Nettsiden blir laget slik at den blir tilpasset ulike plattformer og universell utforming.

Alle side- og innholdstyper blir laget og satt opp. Hvordan malene blir seende ut på nettsiden blir tilpasset designet. Navigasjon på siden blir også satt opp i denne fasen.

coworkers smiling at eachother -1500x

Fase 5: Innhold blir lagt inn

Som nevnt i fase 1 er det viktig å jobbe med innhold helt fra start, parallelt med alt øvrig teknisk arbeid med nettsideoppsett.

Noen tips når du jobber med tekst:

  • Skriv kortfattet og konkret.
  • Unngå tekniske termer så langt det lar seg gjøre. Bruk dagligdagse ord og forklar godt. Vær tydelig på hvem dere er, hva dere gjør.
  • Presenter fordeler med å velge dere/deres produkt.
  • Bruk over-, underoverskrifter og punktlister for å gjøre det mest mulig oversiktlig.
  • Vi nevnte tidligere at vi anbefaler å gjennomføre en SEO-analyse. Denne kan du også benytte i innholdsarbeidet. Det er lurt å skrive tekster som inneholder det kundene dine søker på. Prøv å få dette med i link, tittel og første del av teksten.
  • For å rangere så godt som mulig i søkemotorer er det også lurt å bruke inngående og utgående lenker. Disse underbygger nemlig hva siden handler om og hvilket “tema” de går under. Dette er nyttig informasjon for søkemotorer.

Fase 6: Testing, optimalisering og lansering

Dette er en viktig fase. Her skal alt testes - brukervennlighet, struktur, maler, hele pakken. Testing og optimalisering er siste fase før lansering. Dette skjer når all utvikling og innholdsarbeid er fullført. Det viktigste er å avdekke om brukerne finner det de er på jakt etter.

Du må kanskje optimalisere noen deler, alt fra bilder og ytelser, videobruk, caching og lignende.

Det blir en del SEO-arbeid i denne fasen også. Her må du jobbe med hvordan de ulike landingssidene rangerer. Hva kan du gjøre for å beholde, og helst forbedre, rangeringen?
Når nettsiden er klar for lansering setter man kronen på verket: endrer DNS-peker, altså det som kobler domenet og nettsiden sammen.
Hurra! Nettsiden er lansert! ....Men arbeidet er ikke over.
Nå starter en annen type jobb. Gøy!

Videre arbeid: Markedsføring

Nå må dere rett og slett fortsette å oppdatere nettsiden, bruk den for det det er verdt! Her er det viktig å huske på hva som er målet med nettsiden - hva er brukeren interessert i? Lag innhold som bygger opp under dette. Tenk på hva brukerne trenger/vil vite mer om, heller enn å ta utgangspunkt i hva dere selv er interessert i å fortelle. Jobb med innhold fra brukerne sitt synspunkt så godt du kan.

Det er avgjørende å ha en digital tilstedeværelse på andre plattformen enn bare nettsiden. Sosiale medier er en viktig markedsføringskanal, og kan brukes for å snakke til deres målgruppe og drive dem inn på nettsiden. Del innhold jevnlig og kjør betalte kampanjer (annonser) fra tid til annen. Det er stor konkurranse på sosiale medier og annonsering er viktig. Det trenger ikke være dyrt, sosiale medier er relativt kostnadseffektivt og gir målbare resultater.

I arbeidet med innhold og sosiale medier må dere huske hva som er deres mål med tilstedeværelsen digitalt - bruk dette i planleggingen av innholdsarbeidet.
Vi anbefaler å bruke de samme tipsene nevnt i fase 5 for hvordan du bør skrive for å rangere godt i Google og øke brukervennligheten. Fortsett å bruke Google Analytics aktivt og optimaliser løpende. Kombiner det gjerne med verktøy som for eksempel Hotjar for å få innsikt om hvordan nettsiden blir brukt og hvilke kilder som fikk brukerne inn. I tillegg kan du bruke verktøyene til å evaluere innholdet og aktivitet på sosiale medier - hva engasjerte og fungerte bra?

 

Trenger du hjelp med ny nettside eller hele spekteret?

Vi i twoday hjelper deg gjerne med hele spekteret, fra idé til ferdig nettside og videre arbeid med markedsføring. Mail eller ring oss for en prat om ditt prosjekt! 

 

Relaterte artikler