Drømmen om singel-source
PIM (Product Information Management) er filosofien om single source – drømmen om å vedlikeholde all produktinformasjon på ett sted, hvorfra den kan publiseres til alle tenkelige kanaler. En PIM plasseres mellom bedriftens ERP-system og kanalene som publiserer produktinformasjon. Rå produktdata hentes fra ERP-systemet inn i PIM’en. Her blir produktdataen forbedret med ekstra tekst, spesifikasjoner, parametere osv. Fra PIM’en publiseres data ut til flere kanaler, som nettbutikk, katalog, mobil osv.
Din verden blir mer kompleks
Du utvider bedriften din til nye markeder og må plutselig presentere produktene dine på 5-10 språk. Du ønsker å automatisere den grafiske produksjonen og mangler en database for de mange dataene som tidligere bare var i den trykte katalogen din. Du etablerer netthandel og må nå levere produktdata til en nettbutikk, til og med egen tekst for Google. Og utviklingen har så vidt begynt. I en slik situasjon kan en PIM-løsning ofte være svaret.
PIM overtar der ERP stopper
Opprinnelig var filosofien i mange norske bedrifter at ERP-systemet (AX, NAV, SAP, Aspect 4, etc.) skulle være kjernen for all produktinformasjon. Mange merker imidlertid konsekvensene av den sterkt økende kompleksiteten i produktdataene sine og opplever at ERP-systemet deres ikke gir dem den nødvendige fleksibiliteten til å imøtekomme de nye kravene. PIM-systemer blir derfor i økende grad brukt som overbygninger til ERP-systemet og overtar dermed rollen som sentral produktdatabase.
Automatiser produksjonen av produktkatalogen din med PIM
Automatisk generering av produktkataloger er et av områdene der en PIM kan utgjøre en stor forskjell. En PIM gir deg verktøyet der du kan vedlikeholde de spesielle tekstene som skal være med i katalogen din. De gir deg mediedatabasen som holder styr på bildene dine, og ikke minst kataloggeneratoren som gjør at du kan plassere dataene dine i InDesign og dermed malen for den automatisk genererte produktkatalogen din.
Komme i gang med PIM? Last ned vår guide:
Selg mer med PIM
Det er teksten som avgjør om Google finner produktet ditt før konkurrentens, og det er teksten som selger varen i nettbutikken din. Alle som har prøvd å etablere en nettbutikk med mer enn 500 varer vet at den største oppgaven er å skrive og håndtere produkttekstene. Er du en grossist med 20.000 varer i sortimentet ditt, og har du ambisjoner om å selge varene dine effektivt på 4-5 språk, trenger du et sterkt verktøy. En PIM forenkler arbeidet ditt med produkttekstene og er ofte en avgjørende suksessfaktor i store og komplekse nettbutikker.
Forbedrede produktdata er grunnlaget for handel
Hvis du selger i økende grad til og gjennom nettbutikker, blir kravet om forbedrede produktdata et krav for handelssamarbeid. Dette gir deg en stor utfordring, men åpner samtidig muligheten for å vinne lojalitet og markedsandeler. Les mer om forbedring av produktdata her.
Del og hersk
Med en PIM kan du eksportere hele eller deler av produktutvalget ditt til andre nettbutikker. Dermed slipper de for manuell oppdatering, og tekstene og bildene dine er alltid korrekte. Dette sparer dem tid og gjør dem til mer lojale kunder.
Du kan være operativ med PIM på 4-6 uker
Med PIM og nettbutikk på samme plattform blir ditt PIM-prosjekt mer oversiktlig. Samtidig har vi en velprøvd prosess for etablering av PIM. Dette betyr at vi vanligvis kan få deg i gang med PIM for din nettbutikk på 4-6 uker.
Kontakt oss for å snakke om PIM.