Dot All-konferanse
Under årets Dot All-konferanse var det mest fokus på deres neste utgivelse Craft CMS 5.0, som kommer Q1 2024. I tillegg var det også mye innhold fra personer som vi utviklere kan bruke til vår fordel for å bli bedre. Det hele foregikk over 3 dager i starten av oktober. Dag 1 besto av en workshop hvor vi fikk teste en tidlig versjon av Craft CMS 5. Dag 2 var en innholdsrik dag med foredrag fra utviklere, UXere og utviklingsledere. Den siste dagen var det mer fokus på hvor Craft CMS er og hvor det skal fremover, samtidig som vi fikk høre historier fra det siste året med erfaringer fra andre selskaper.
Craft CMS 5
En av de store nyhetene som var forventet at Pixel & Tonic kom til å snakke om var Craft CMS 5. Dette er den neste store versjonen av Craft CMS 5 som kommer med flere gode og etterlengtede endringer. Dette vil ta plattformen enda et stort steg fremover.
Noen av de største endringene de kommer med er:
- Kategorier, tags og globale innstillinger blir nå entries.
- Entry-typer vil bli uavhengig av seksjoner, så seksjoner kan nå velge hvilke entry-typer som er aktuelle for den seksjonen. I tillegg flyttes entries mellom seksjoner, så lenge denne seksjonen har støtte for den gitte entry-typen.
- Planlagte utkast og publiseringer blir bedre så de kan publiseres flere samlet.
- Inception-felt som gjør at en kan opprette entries under hverandre uten begrensinger.
- Flere forfattere per entry.
- Innebygget støtte for MFA og SSO/SAML
- Pluss mye mye mer. Her er en komplett liste over alle endringene som kommer i 5.0 og som er planlagt for 5.x
Noen av de store endringene som kommer i Craft CMS 5.
Craft Commerce 5
Samtidig som Craft CMS 5 kommer vil en stor oppgradering til Craft Commerce 5. Her er det ikke like mange oppdateringer, men fortsatt noen ting som er etterlengtet:
- Multi-store / multi-currency
- Bedre støtte for internasjonale valutaer
- Og mange flere mindre endringer. Her er en komplett liste over alle endringene som kommer i 5.0 og som er planlagt for 5.x
Det har også akkurat kommet en større oppgradering, Craft Commerce 4.3 og Stripe 4.0, som kom med innebygget støtte for Google Wallet/Apple Pay, Stripe Billing og Stripe Pay.
Foredragene
På dag 2 under konferansen var det mulig å velge flere foredrag, alt etter hva en selv synes var mest spennende. Foredragene var svært varierte; noen var veldig tekniske og gikk dypt i hvordan en kan programmere mer effektivt, mens andre handlet mer om hvordan en kan gjøre nettsiden mer universelt utformet, mer personlig eller sikre godt personvern. Jeg valgte litt fra begge salene og tenkte å dra frem de jeg synes var mest spennende.
Demystifying Personalization
Personalisering er en måte å forbedre brukeropplevelsen på en nettside. Ved å vise brukere innhold og tilbud som er relevant for dem, kan du øke engasjement, konvertering og lojalitet. Maranda Provance som holdt foredraget sa at 71% av brukerene forventer at selskaper leverer personalisert innhold (McKinsey and Company).
I Craft CMS er det flere måter å implementere personalisering på. En enkel måte er å tagge innhold. For eksempel kan du bruke tagging til å vise brukere fra Norge innhold om norske produkter eller tjenester. Eller du kan bruke tagging til å vise brukere som har vist interesse for et bestemt produkt, nye tilbud på dette produktet eller andre tilsvarende produkt.
En annen måte å implementere personalisering på er å bruke segmentering. Segmentering lar deg dele brukere inn i grupper basert på deres fellestrekk. Det kan være produkter de besøker, innhold de leser, elementer de klikker på, osv. Disse gruppene kan deretter brukes til å vise brukere innhold som er relevant for gruppen de tilhører.
Du kan også implementere personalisering i Craft CMS ved hjelp av dynamisk innhold. Dynamisk innhold er innhold som endres basert på brukeren som besøker. Det er mulig å bruke dynamisk innhold til å vise brukere en annen versjon av hjemmesiden basert på deres land eller språk. Eller du kan bruke dynamisk innhold til å vise brukere en annen versjon av et produktbeskrivelses side basert på deres interesser.
Hvordan komme i gang
Alle disse måtene å lagre data om en bruker kan gjøres via en bruker i Craft CMS og/eller tredjepartssystemer som CRM eller andre markeds-verktøy. Det er også mulig å bruke cookies, men da vil dataene kun lagres på den enheten som brukeren er på. Det er viktig at brukeren selv har kontroll på hvilke data som lagres om de sånn at de har mulighet til å endre eller slette disse dataene.
Når du har samlet inn data om brukerne dine, kan du begynne å bruke tagging, segmentering eller dynamisk innhold til å vise dem innhold som er relevant for dem.
Oppsummert:
- Start med å samle inn data om brukerne dine. Jo mer data du har, jo bedre personalisering kan du tilby.
- Bruk tagging til å merke brukere med informasjon om dem. Denne informasjonen kan deretter brukes til å vise brukere innhold som er relevant for dem.
- Bruk segmentering til å dele brukere inn i grupper basert på deres fellestrekk. Disse gruppene kan deretter brukes til å vise brukere innhold som er relevant for gruppen de tilhører.
- Bruk dynamisk innhold til å vise brukere innhold som endres basert på dem.
Husk at innholdsproduksjon kan være mer krevende om du må tilpasse til flere typer brukere.
Identify and Access Management: SSO/ MFA/ WTF
Nate Iler og Damien Smrt hadde et godt foredrag om hva Identitets- og tilgangsstyring (IAM) er og hvorfor en burde bruke dette. Målet er å sikre at bare autoriserte brukere har tilgang til systemene. I Craft CMS er det flere måter å implementere IAM på, men de mest vanlige er:
Single sign-on (SSO)
Single sign-on (SSO) lar brukere logge på én gang for å få tilgang til flere applikasjoner og tjenester. Dette er en enkel måte å forbedre brukeropplevelsen og sikkerheten.
I Craft CMS kan du implementere SSO ved å bruke en tredjeparts SSO-leverandør, for eksempel Okta eller Azure AD. Du kan implementere dette selv, eller bruke Nate og Damien sin plugin som kan spare deg en del tid og hodebry.
Multi-factor authentication (MFA)
Multi-factor authentication (MFA) krever at brukere oppgir to eller flere faktorer for å logge på. Dette kan være en kombinasjon av et passord, en engangskode eller en biometrisk faktor, for eksempel et fingeravtrykk eller ansiktsgjenkjenning.
I Craft CMS 4 kan du implementere MFA ved å implementere dette selv eller bruke en MFA plugin som gjør mye av jobben for deg.
Som jeg nevnte tidligere kommer Craft CMS 5 med innebygget støtte for MFA og SSO/SAML, så det er ikke lenger behov for utvikling av dette selv eller bruke plugins.
Hvis du er forvirret over IAM, er du ikke den eneste. IAM kan være et komplekst tema om en ikke har jobbet en del med dette. Her er noen tips:
- Finn en IAM-løsning som passer til dine behov.
- Implementer IAM-løsningen din i henhold til best practices. I Craft CMS er det plugins som løser mye av det som skjer bak, så det kan være et fornuftig førstevalg for mange.
Uansett hva en velger å gå for er det alltid noen ting som er viktig uavhengig av løsningen en velger å gå for:
- Bruk en sterk passordpolicy.
- Oppbevar passord sikkert.
- Oppdater programvaren din regelmessig
Reactive Front- ends with Sprig
Ben Cooker er en Craft CMS plugin utvikler som jobber i Put Your Lights On. Han har laget mange Craft CMS plugins, men i dag snakket han om pluginen som heter “Sprig”. Denne gjør det mulig å bygge reaktive nettsider uten direkte bruk av javascript. Det betyr at oppdatert innhold hentes fra serveren uten at siden må lastes på nytt. Innhold blir delt inn i blokker som kan oppdateres etter hvordan det implementeres. Typiske eksempel er:
- “Live”-søk
Innhold som dukker opp med en gang en bruker begynner å skrive i et søkefelt - “Last flere”
Innhold som lastes under eksisterende innhold. Produkter i en liste er et eksempel som en ofte møter på. - Sideinndeling, sortering og filtrering
Muligheten for å kunne velge noe uten at siden last på nytt. Det er kun innholdet som det blir filtrert på som laster på nytt. - Handlekurver
Oppdatering av innhold i handlekurv. Om en plusser på en til av en vare er det ønskelig at prisene også oppdaterer seg uten at siden må lastes på nytt - Mye mye mer
Denne typen interaktive nettsider gir for brukeren:
- En bedre brukeropplevelse siden brukeren kan se hvor og hva som oppdaterer seg enkelt på nettsiden.
- Bedre ytelse fordi det er bare deler av nettsiden som oppdateres og alt må ikke lastes på nytt hver gang. I tillegg gir Sprig en god opplevelse for utvikleren siden alt skjer med samme teknologi som ellers blir brukt.
Ønsker du å vite mer om craft? Ta kontakt med oss så tar vi en prat!
Forfatter
Lead Consultant
Ole-Martin jobber med å utvikle CMS-løsninger og andre frontend-apper. Han er lidenskapelig opptatt av å skape digitale opplevelser som ikke bare fungerer sømløst for våre kunder, men som også gir brukerne den optimale opplevelsen.