I dette innlegget fremhever vi syv beste praksiser som du kan benytte for å gjøre dashbordene dine mer effektive. Og for enda flere tips og triks, bli med på Tabelau sin webinar-serie for et dypdykk inn i kunsten med dashboarding.
1. Stjel som en artist
Austin Kleon, forfatter av Steal Like an Artist, oppfordrer oss til å omfavne andres innflytelse. Dette gjelder i design av dashbord så mye som i enhver kreativ innsats. Ikke gjør arbeidet ditt i et vakuum – ta inspirasjon fra så mange steder som mulig. Et godt eksempel er Andy Kriebels dashbord for finansieringsoversikt, basert på arbeidet til Lindsay Poulter. Lindsays opprinnelige design var brukt til data for offentlig transport, og Andy redesignet en finansieringsoversikt ved å bruke den ideen. Når du ser en flott visualisering, undersøk den og vurder eventuelle aspekter som vil komme til nytte for ditt eget arbeid.
2. Unngå rot
Når du begynner å bygge dashbord, er det fristende å kaste alle mulige anvendelige diagrammer eller grafer på dem. Ikke fall i den fellen. Trikset er å fjerne så mye som mulig, samtidig som du sikrer at sluttbrukeren får riktig innsikt fra dashbordet ditt. Dette er ofte en repeterende prosess hvor du bare kan oppdage en bedre versjon over tid. Ta en titt på det siste dashbordet du opprettet: inneholder det for mye? Er det noe du kan fjerne eller omorganisere for å gjøre det klarere?
3. Bruk et rutenettoppsett
Når du plasserer objekter på et dashbord (visninger, filtre, titler osv.), bør du vurdere å bruke et rutenettformat. Et rutenett hjelper til med å gi en leseretning for dashbordet ditt, slik at brukerne kan veilede seg gjennom dashbordet på en forutsigbar og logisk måte. Du kan bruke en kolonne- eller radbasert flyt for å skape en fortelling som fører brukere fra oversikt til detalj.
4. Bruk riktig font
Typografi er viktig. Det kan være fristende å bruke for mange skrifttyper og -størrelser i et dashbord. Ikke gjør det – i stedet definerer du et klart hierarki for din type typografi. I eksemplet ovenfor er det en topp-, mellom- og lavnivåfont. Midtnivået er blått for å fokusere seerens oppmerksomhet. Farge tiltrekker øyet til det viktigste nivået (som ikke nødvendigvis må være toppnivåfonten). Å redusere nivåene av hierarki til kun de mest nødvendige, reduserer forvirring for brukerne, og farge er en av de beste måtene å tiltrekke seg seere på.
5. Forenkle bruken av farger
Hvor mange ganger har du sett et dashbord som ser ut som en ulykke i en malingsbutikk? Farge er en av de mest fristende tingene å leke med når man bygger et dashbord. Det føles produktivt, og det virker som om du legger til verdi ved å gjøre ting fargerikt. Men forstå dette: unødvendig farge gir ingen verdi. Du bør kunne rettferdiggjøre hver eneste farge på dashbordet ditt: hvorfor valgte du en bestemt farge, og hva kommuniserer den med brukeren? Hvis du ikke kan svare på det spørsmålet, fjern fargen. Husk at 8 % av menn er fargeblinde. Velg paletter som fungerer godt universelt. Det betyr at du unngår rød og grønn, eller i det minste at du velger rød/grønn som kan ses av personer som er fargeblinde.
6. Stort og tydelig KPI
Ikke begrav det viktigste faktumet, din KPI, i et diagram. Vis det frem stort og tydelig! Denne taktikken gir brukere den mest vitale informasjonen umiddelbart, mens diagrammer gir mer kontekst. Hos Tableau har et forskerteam studert virkningen av dette ved hjelp av et øyesporingsprogram.
7. Samarbeid og repeter
Hvis du skal ta med deg ett tips fra dette innlegget, er det dette: ingen dashbord er riktig første gang. Tid og samarbeid er de eneste måtene å finpusse på den beste representasjonen av dataene dine. Andres meninger vil gi deg nye perspektiver. Alle dashbordene i boken til Tableau gikk gjennom mange runder. Selv nå utvikler vi dem fortsatt for å gjøre forbedringer og tilpasse endrede forretningsspørsmål.