Skip to content

Trenger vi egentlig en markedsstrategi?

4 gode grunner som kan hjelpe deg med å overbevise ledelsen og styret om at det er verdt å investere i en gjennomtenkt strategi .
12. jun Hilde Marks


 

De aller fleste er enige om at det er en god ide å ha en strategi og en god plan på plass før man begynner å sette i gang med tiltak. Det er dog svært ofte at vi treffer på markedssjefer som får spørsmål fra ledelsen og styret om det egentlig er nødvendig å bruke tid på å lage en slik strategi. «Er det ikke bare å gønne på som vi alltid har gjort?»

Du har kanskje også stilt deg selv det samme spørsmålet? Det er jo alltid så hektisk!!

Her kommer 4 gode grunner til at dere bør ta dere tid til å lage en gjennomtenkt strategi for markeds- og kommunikasjonsarbeidet deres.

 

1. Hjelper oss å prioritere i en travel arbeidshverdag

«Hverdagen tar en», og før en vet ordet av det mister vi oversikten i vrimmelen av ad hoc oppgaver og deadlines. En markedsstrategi bør inneholde både lang- og kortsiktige mål.

Med en tydelig markedsstrategi vet vi hvordan vi skal holde fokus, og kan henvise til målene når vi må prioritere. Det sikrer også at alle «drar i samme retning», og minsker sjansen for friksjon og misforståelser.

 

 

2. Sikrer at samspillet mellom avdelinger forsterkes

En god markedsstrategi bør ha input fra alle avdelinger for at vi skal kunne klare å se det store bildet, og dermed sette mål som gir mening for bedriften som helhet. Ved å be om andre avdelingers kunnskap, mål og prioriteringer skapes gode relasjoner. De føler seg sett og hørt, og man kan bygge videre på hverandres ideer og kunnskap.

 En markedsstrategi bør være et levende dokument som endres i takt med markedet, og jevnlige samarbeidsmøter med oppdateringer fra alle hold er gull verdt – på mange måter!

 

 

3.  Sikrer bedre resultater da vi definerer og tydeliggjør målgruppen vår


En tydelig definering av personas og målgrupper gjør at markedsføringen og kommunikasjonen blir spisset og treffer bedre. Dette sikrer bedre resultater og høyere ROI. Enkelt og greit!

Les mer om hva personas er, og hvordan du kan definere din bedrifts personas

 

 

4. Styrker merkevaren


En god plan på hvorfor, hvor, hva og hvordan vi skal kommunisere med målgruppen vår sikrere en rød tråd og styrker merkevaren over tid. Fordelene ved å ha en sterk og tydelig merkevare er så mange, men vi nevner i korte trekk: høy merkevarekjennskap, høyere ROI på annonsebudsjett, økt kundelojalitet, anerkjennelse fra kunder, enklere å innføre nye produkter og tjenester, økt troverdighet og – om det gir mening for merkevaren – mindre prissensitivitet. Med andre ord; bedriften tjener mer penger!

 

Håper du nå ble både inspirert, og ikke minst – synes det blir lettere å inspirere andre i teamet for at dere skal definere en markedsstrategi og plan sammen.

 

 

Ønsker du hjelp til å utforme en markedsstrategi til din bedrift? Ta kontakt med oss, vi står klar til å hjelpe deg!

 

Kontakt oss

 

 

Relaterte artikler