Jets valgte twoday som leverandør på Business Intelligence
Kundecase: Jets AS
Da Stig Kleive begynte som CIO i Jets var det interne BI-prosjektet allerede satt i test. Hvilken løsning de skulle gå for var bestemt, men hvem som skulle implementere det var uvisst. Valget falt på twoday.
Dette er Jets™:
Jets utvikler, produserer og selger vakuumtoaletter, vakuumsystemer og behandlingsanlegg. Alt startet i det norske maritime miljøet, som videre skapte solide relasjoner med maritim selskaper over hele verden. I dag er Jets et globalt selskap og selger produkter i flere land og markedssegmenter med en eksportandel på 80%. Jets sparer sine kunder for 20 million liter vann - daglig.
Power BI fra twoday
Jets er et globalt selskap med ulike ERP systemer, noe som fører til at de ulike forretningssystemene framstår som «siloer» som ikke snakker sammen. De trengte et verktøy som kunne samle data på tvers for å skape rask innsikt på tvers av organisasjonene. Målet var å bli mer datadrevet og samtidig øke engasjementet internt ved å gi bedre innsikt i selskapet. Det viktigste for Jets var å få felles oppdaterte fakta på bordet.
- Fordelen med BI er at det raskt industrialiserer innsikt fra en standardisert datamodell, det innebærer at alle som arbeider med fakta-tiltak-virkning har tilgang til den samme informasjonen. Dette resulterer i en nøyaktig representasjon av virkeligheten, sier Kleive.
Implementeringen av et Business Intelligence system kan være en omfattende prosess. Det krever kompetanse innen teknologi, data, business intelligence og informasjonsarkitektur for å sikre at løsningen oppfyller selskapets behov, og gir nøyaktige og relevante resultater.
Kleive hadde fra tidligere god erfaring med twoday.
– Når vi skulle i gang med Power BI tok jeg kontakt med twoday. Vi ønsket en leverandør med høy og lokal fagkompetanse, og evne til å starte prosjektet umiddelbart. Det fikk vi med twoday, forteller Kleive.
– Kvalitet, stabilitet og tilgjengelighet på BI-konsulenter har vært viktig for oss etter implementeringsprosessen. Vi har ikke kompetansen til å utføre alle elementer i en BI løsning selv.
Stig Kleive, CIO i Jets AS
Business Intelligence-løsning er en kontinuerlig jobb
Fra da Kleive tok kontakt gikk det bare noen dager før kartlegging og forprosjektet var i gang. Men på spørsmål om hvor lang tid prosessen tok fra start til slutt, forteller han at det ikke finnes et godt svar på. Kleive mener at BI er en lærings- og modningsprosess, og at det går fra prosjekt til prosess – dette blir man aldri blir «ferdig» med.
I dag benytter Jets konsulentbistand fra twoday for å oppdatere og vedlikeholde Power BI. BI-konsulentene hjelper dem med å lage nye uttrekk til rapporter og håndtere større endringer. Dette sikrer at dataene er oppdaterte og at Jets alltid har tilgang til de resultatene de trenger, spesielt ved endringer av større skala som ved årsskifte og når nye målsettinger settes.
– Kvalitet, stabilitet og tilgjengelighet på BI-konsulenter har vært viktig for oss etter implementeringsprosessen. Vi har ikke kompetansen til å utføre alle elementer i en BI løsning selv.
BI gjør store datamengder om til anvendt kunnskap for Jets
Etter prosessen med kartlegging, forprosjekt og implementering, har Jets nå en rekke rapporter som gir innsikt i virksomheten som bidrar til å forbedre driften. Blant rapportene som twoday har bistått med er salgsordrer, kvalitetskostnader, regnskapsrapporter som samler data fra flere ERP-systemer. Slik kan Jets måle en rekke KPI på tvers i konsernet og styre denne tilgangen til rapportene.
En rapport som har vært sentral for Jets å få realisert, er å måle egen miljøprestasjon for å kunne ta miljøansvar på alvor.
Jets utvikler miljøeffektiv teknologi for vakuum og avfallshåndtering for å løse utfordringene til sine kunder over hele verden. For å redusere miljøpåvirkning, har de satt mål for CO2-bruk i forbindelse med flyreiser for personell, samt mål for avfall og antall kilo CO2 som sendes med fly i forhold til inntektene.
Kleive innrømmer at måling av miljøprestasjon kan være utfordrende fordi rapporten må hente data fra ulike systemer og kilder. Han presiserer at, det å jobbe hardt for å forstå fakta og gjøre nødvendige tiltak er viktig, og at dette er et godt eksempel på hvordan twoday har bidratt til å gjøre store datamengder synlige og forståelige.
– Her har ekspertise og høy kompetanse vært avgjørende for å få sammenføyd våre systemer, slik at vi kan oppnå best mulige resultater i ETL-prosessen, og gjøre data tilgjengelig i et brukervennlig grensesnitt. Denne rapporten har gjort at vi nå lettere kan forstå fakta og gjøre nødvendige tiltak.
Hva er en ETL-prosess:
ETL står for «extract, transform, load». ETL gjør det mulig for virksomheter å samle inn data fra flere kilder og konsolidere dem til et enkelt, sentralisert sted. ETL gjør det også mulig for forskjellige typer data å jobbe sammen. En typisk ETL-prosess samler og forbedrer forskjellige typer data, og leverer deretter dataene til et datalager slik som for eksempel Azure.
BI gir innsikt som skaper engasjement
Power BI har gitt ansatte en enkel tilgang til rapporter og dashboards som viser organisasjonens prestasjoner og fremdrift. Ifølge Kleive har intern involvering gitt ansatte forståelsen for selskapets mål og strategier, og i tillegg bidrar BI til engasjementet i arbeidet med å oppnå felles mål.
Jets har flere rapporter som skal utvikles, og eksisterende rapporter som skal videreutvikles. De ønsker mer fokus på kvalitetskostnader på tvers av datakilder for å skape enda mer bevissthet i organisasjonen. I tillegg er Jets i implementeringsprosess med å skifte til et felles ERP system for konsernet, som som vil føre til større endringer. Hvor stor denne jobben blir, er det kun et forprosjekt som kan svare på, forteller Kleive, og ifølge han er det en fordel at Jets allerede har etablert KPI.
På spørsmål om hvordan erfaringen med twoday som leverandør på Power BI har vært, svarer Kleive avslutningsvis:
– Vi er fornøyde med løsningen twoday har levert, og vi får den oppmerksomheten og hastighet vi trenger ved at konsulentene stiller opp når vi har et behov. I twoday har vi egen Key Account Manager som er meget nyttig i vår felles planlegging.
Trenger dere å transformere rådata til meningsfull informasjon?
twoday er Nordens ledende kompetansesenter innen business intelligence og advanced analytics. Om du lurer på noe om BI eller er nysgjerrig, ta kontakt med oss i skjemaet under så finner vi en tid det passer for deg!