Digital markedsføring
Få økt oppmerksomhet med bannerannonsering
Bannerannonser, også kalt display-annonsering, kommer i mange former og fasonger. Med kreativitet, ny teknologi og riktig databruk kan du skape øyeblikk som oppleves både relevante og lærerike for kundene dine.
Bannerannonsering er svært effektivt tidlig i kundereisen for å skape oppmerksomhet og gjenkjennelse av merkevaren din. Effekten av denne formen for annonsering ser man igjen i merkekjennskap og -kunnskap, samt i direkte og organisk trafikk til nettsider.
Hvorfor bannerannonsering?
Det finnes ulike løsninger innen bannerannonsering, som direktebookinger, programmatisk, remarketing og kontekstuell plassering. Denne formen for annonser gir deg og din bedrift muligheten til å målrette etter demografi, interesser, geografi, brukeratferd og tema.
Direktebooking
Direktebookinger er den tradisjonelle måten å booke annonser på. I forkant av kampanjen forhandler vi frem antall visninger, priser og plasseringer til et gitt budsjett. Her gjøres da bookingen direkte med mediehusene hvor vi har gode byråavtaler.
Dette er en vanlig annonseringsform når man skal sikre seg en viss synlighet i en gitt periode, som f.eks. ved en lansering.
Kontekstuell annonsering
Kontekstuell annonsering er en annonseform som plasserer annonser inne i artikler som er relevante for budskapet i annonsen.
Nøkkelordet her er altså relevans. Her styrer man selv hvilket tema som er relevant for sin merkevare, samtidig som man ivaretar sikkerheten med å definere ord som man ikke ønsker å være synlig på.
Programmatisk annonsering
Programmatisk annonsering er en automatisert kjøpsmetodikk hvor man kjøper visninger (annonseplass) på tvers av plasseringer, mot en bestemt målgruppe.
Fordelene med programmatisk annonsering er mange. Noen av de mest sentrale er muligheten for mer treffsikre og kostnadseffektive kjøp, og muligheten for optimaliseringer og endringer underveis. Andre fordeler er dynamiske annonseringsmuligheter og ikke minst tanken om å ha et flytende budsjett mellom kanaler, et kost/nytte perspektiv.
8 fordeler med bannerannonsering
Økt merkevarebevissthet
Bannerannonser kan fange oppmerksomheten til brukere, selv om de ikke klikker på annonsen. Repeterende eksponering for en merkevare gjennom bannerannonser kan øke merkevarebevisstheten og bidra til merkevarebyggingen.
Målrettet rekkevidde
Gjennom programmatisk annonsering kan du målrette svært presist, basert på brukerens atferd, demografi, interesser osv. På den måten viser du annonsene dine til det mest relevante publikummet, noe som vil gjøre kampanjene dine mer effektive.
Trafikk til nettsidene dine
Ved å plassere bannerannonser på relevante nettsteder kan du drive trafikk til dine egne nettsider. Dette er spesielt relevant for kampanjer med målsetning om å øke trafikken eller promotere bestemte produkter og tilbud.
Generering av leads
Bannerannonser kan være designet for å oppmuntre til handling, som å registrere seg for et nyhetsbrev, laste ned en guide eller et annet lead-genererende initiativ. Dermed kan du få nye leads til databasen din.
Økt sjanse for konvertering
Du kan bruke bannerannonser til retargeting av brukere som har besøkt nettsiden din, men ikke fullført et kjøp. Dermed kan du øke sjansene for konvertering.
Målbare resultater
Bannerannonsering er svært målbar. Du kan enkelt spore antall visninger, klikk, konverteringer og andre relevante parametere for å evaluere effektiviteten av kampanjen din.
Kostnadseffektivitet
Bannerannonser kan være en kostnadseffektiv annonseform, spesielt ved bruk av programmatisk kjøp, som optimaliserer annonseplasseringer for å få mest mulig ut av budsjettet. Du kan kontrollere kostnadene gjennom prisstrategier som kostnad per klikk (CPC) eller kostnad per tusen visninger (CPM).
Fleksibilitet
Teknologiske fremskritt har utvidet mulighetene for bannerdesign betydelig. Du kan inkludere animasjoner, interaktive elementer og video i annonsene dine, noe som skape mer oppmerksomhet og engasjement.
“Bannerannonsering er så mye mer i dag enn hva det en gang var. Med twoday i ryggen tar vi i bruk ny teknologi som gir muligheter både i form av video og interaksjon med kunden, men også løsninger som tilfører annonseringen en høyere relevans i en cookieløs verden. Ved å ha fokus på kundens utfordringer klarer vi å skape merverdi for målgruppen vår.”
- Yngve André Grüner, AAK Safety
Vår prosess ved oppstart, din kjøreplan
Bannere og landingsside
Utforming av kreativer for å fange oppmerksomhet og utnytte annonseplassene best mulig.
Oppsett
Utvelgelse av annonseplasser, målgrupper og plasseringer.
Optimalisering og rapportering
Kontinuerlig arbeid i konto for å sikre god og passende synlighet
Snakk med en ekspert
Nå har du muligheten til å avtale et møte med Håvard. Han er en av våre eksperter på alt som har med søkemotorer å gjøre. Trenger du hjelp med SEO, betalt søk eller annen funksjonalitet kan han bistå deg på veien.