Skip to content

4 raske om SEO

streamlinehq-single-neutral-actions-laptop-users-100

Hva er det?

Søkemotoroptimalisering, også kjent som SEO, handler om å optimalisere en nettside for søkemotorer slik at den rangerer høyere i søk og blir mer synlig for brukerne.

streamlinehq-money-wallet-money-payments-finance-100

Stor påvirkning

SEO kan ha en stor innvirkning på en bedrifts resultater og bunnlinje, siden det kan føre til mer trafikk til nettsiden og økt salg.

streamlinehq-calendar-3-interface-essential-100

Langsiktig strategi

SEO er en kontinuerlig prosess, som krever langvarig arbeid og en strategisk tilnærming for å oppnå positive resultater over tid.

streamlinehq-legal-scale-unequal-work-office-companies-100

Flere faktorer

Det er mange faktorer som påvirker rangeringen til en nettside i søkeresultatet. Relevant innhold, brukervennlighet, lenkebygging og sosiale medier. SEO-arbeidet krever derfor en omfattende og holistisk tilnærming.

Vi ser nærmere på

Vi ser nærmere på

Teknisk SEO

Søkemotorer fungerer slik at de hele tiden går fra lenke til lenke og samler inn data om nettsidene de besøker i en indeks (crawling). Dersom nettsidene dine skal havne i indeksen må det være mulig for søkemotorer å hente data fra nettsidene.

Teknisk SEO består også av elementer som bildestørrelser, lastetid og hastighet, nettstedkart og datastruktur.

 

Innhold og 
sidestruktur

For at søkemotorer skal gjøre nettsidene dine synlige i søkeresultatene, må de inneholde riktig struktur, bruke de riktige ordene og ha riktig form.

Dette betyr at nettsiden din bør ha på plass elementer som sidetittel, metabeskrivelse, overskrift, URL, samt linker til relatert innhold og sider. Det er også viktig å definere riktig form på innholdet, f.eks. om det er artikler, guider, lister, produktsider eller annet.

 

Lenker og autoritet

Når godt innhold på siden er ivaretatt og alle tekniske utfordringer er løst, er det nødvendig å bygge lenker til ditt domene. ​

For en søkemotor er lenker fra andre relevante nettsider et viktig signal på at domenet er relevant innenfor det aktuelle emnet. I tillegg forteller det at det er en kilde til god informasjon. Dette skaper autoritet. ​

Typisk innhold som tiltrekker seg lenker er gjerne guider, webinar og seminar, og lister.

Slik er vår prosess

streamlinehq-multiple-users-3-users-100

Vi starter med en behovsavklaring

Vi kartlegger hva som er viktig for den enkelte bedrift. Hva er forretningsmålene? Hva er strategien for fremtiden?

streamlinehq-technology-head-ai-neurolink-technology-100

SEO-analyse

En teknisk SEO-kartlegging vil se på sammenhengen mellom nettsidenes tekniske egenskaper og deres synlighet i søkeresultatene.

streamlinehq-common-file-text-edit-files-folders-100

Handlingsplan

En plan for hvilke steg som kan tas på kort og lang sikt for å øke synligheten til nettsiden.

Et betalt alternativ til SEO

Ved å bruke Google sin annonseplattform, Google Ads, kan du havne over andre resultater, til og med de som er mer relevante enn deg selv. I motsetning til søkemotoroptimalisering som en fortjent kanal, blir dette et betalt alternativ for å få høyere en plassering.

Kunsten ligger i målrettingen og søkeordene, som kan gi deg et konkurransefortrinn overfor andre aktører når det blir gjort riktig. Alle kan lage Ads-annonser, men få kan lage Ads-annonser som virkelig treffer.

Bilde av en dame som ser ned og holder en ipad

Snakk med en ekspert

Nå har du muligheten til å avtale et møte med Håvard. Han er en av våre eksperter på alt som har med søkemotorer å gjøre. Trenger du hjelp med SEO, betalt søk eller annen funksjonalitet kan han bistå deg på veien.

havard_utne

Kontakt oss

Trenger du hjelp med søkemotoroptimalisering? Send inn et skjema, så hører du fra oss!