Digital markedsføring
Øk synligheten med søkemotoroptimalisering
Har du tatt hensyn til søkemotoroptimalisering (SEO) på nettsidene dine? Det er fort å glemme både metatitler- og beskrivelser. Visste du at dette kan påvirke både betalt og organisk synlighet? Vi hjelper deg med både analysen og utførelsen av SEO-arbeidet.
4 raske om SEO
Hva er det?
Søkemotoroptimalisering, også kjent som SEO, handler om å optimalisere en nettside for søkemotorer slik at den rangerer høyere i søk og blir mer synlig for brukerne.
Stor påvirkning
SEO kan ha en stor innvirkning på en bedrifts resultater og bunnlinje, siden det kan føre til mer trafikk til nettsiden og økt salg.
Langsiktig strategi
SEO er en kontinuerlig prosess, som krever langvarig arbeid og en strategisk tilnærming for å oppnå positive resultater over tid.
Flere faktorer
Det er mange faktorer som påvirker rangeringen til en nettside i søkeresultatet. Relevant innhold, brukervennlighet, lenkebygging og sosiale medier. SEO-arbeidet krever derfor en omfattende og holistisk tilnærming.
Vi ser nærmere på
Vi ser nærmere på
Teknisk SEO
Søkemotorer fungerer slik at de hele tiden går fra lenke til lenke og samler inn data om nettsidene de besøker i en indeks (crawling). Dersom nettsidene dine skal havne i indeksen må det være mulig for søkemotorer å hente data fra nettsidene.
Teknisk SEO består også av elementer som bildestørrelser, lastetid og hastighet, nettstedkart og datastruktur.
Innhold og
sidestruktur
For at søkemotorer skal gjøre nettsidene dine synlige i søkeresultatene, må de inneholde riktig struktur, bruke de riktige ordene og ha riktig form.
Dette betyr at nettsiden din bør ha på plass elementer som sidetittel, metabeskrivelse, overskrift, URL, samt linker til relatert innhold og sider. Det er også viktig å definere riktig form på innholdet, f.eks. om det er artikler, guider, lister, produktsider eller annet.
Lenker og autoritet
Når godt innhold på siden er ivaretatt og alle tekniske utfordringer er løst, er det nødvendig å bygge lenker til ditt domene.
For en søkemotor er lenker fra andre relevante nettsider et viktig signal på at domenet er relevant innenfor det aktuelle emnet. I tillegg forteller det at det er en kilde til god informasjon. Dette skaper autoritet.
Typisk innhold som tiltrekker seg lenker er gjerne guider, webinar og seminar, og lister.
Slik er vår prosess
Vi starter med en behovsavklaring
Vi kartlegger hva som er viktig for den enkelte bedrift. Hva er forretningsmålene? Hva er strategien for fremtiden?
SEO-analyse
En teknisk SEO-kartlegging vil se på sammenhengen mellom nettsidenes tekniske egenskaper og deres synlighet i søkeresultatene.
Handlingsplan
En plan for hvilke steg som kan tas på kort og lang sikt for å øke synligheten til nettsiden.
Et betalt alternativ til SEO
Ved å bruke Google sin annonseplattform, Google Ads, kan du havne over andre resultater, til og med de som er mer relevante enn deg selv. I motsetning til søkemotoroptimalisering som en fortjent kanal, blir dette et betalt alternativ for å få høyere en plassering.
Kunsten ligger i målrettingen og søkeordene, som kan gi deg et konkurransefortrinn overfor andre aktører når det blir gjort riktig. Alle kan lage Ads-annonser, men få kan lage Ads-annonser som virkelig treffer.
Snakk med en ekspert
Nå har du muligheten til å avtale et møte med Håvard. Han er en av våre eksperter på alt som har med søkemotorer å gjøre. Trenger du hjelp med SEO, betalt søk eller annen funksjonalitet kan han bistå deg på veien.