Selvbetjeningsportal – fordeler for både kjøper og selger
Noen ting er så opplagte at de færreste tenker over dem. For eksempel at vi alle bruker selvbetjeningsløsninger hver eneste dag – helt uten å involvere andre mennesker.
Det skjer når vi som privatpersoner logger inn på MinID, nettbanken og utallige andre digitale tjenester – fra bestilling av matkasser og kaffekapsler til kjøp av konsertbilletter, påfylling av reisekort eller booking av tannlegetime.
Men selvbetjeningsportaler er også relevante i en B2B-kontekst – og selvbetjening er en opplagt måte å optimalisere både kundetilfredshet og bunnlinjen på.
Kundene vil selv
Hvorfor i det hele tatt bruke energi på å forholde seg til nettportaler – er det relevant, og kan du ikke bare fortsette med det du gjør i dag?
Svaret på det siste spørsmålet er: Kanskje.
Selv om implementering av selvbetjeningsportaler i din B2B-virksomhet kanskje ikke står øverst på agendaen, banker digitaliseringen på – og utviklingen går bare én vei.
Vi nordmenn er ikke alene. Det finnes mange undersøkelser som viser at selvbetjeningsportaler blir stadig mer utbredt, og det mangler ikke tall som understøtter denne trenden:
88%
av amerikanere forventer å kunne bruke en selvbetjeningsportal
40%
foretrekker å bruke selvbetjeningsportaler fremfor å snakke med et menneske
73%
foretrekker å bruke virksomheters nettside i stedet for sosiale medier, SMS-service og live chat
Med andre ord: Kunderne vil selv. Men gir du dem lov?
Data gir insikt for alle
Én ting er serviceaspektet – det er åpenbart positivt at kundene dine kan betjene seg selv når og hvor de vil. Noe annet er at en selvbetjeningsportal gir konkrete fordeler for både kundene dine og deg selv. Disse fordelene er forankret i data.
Sett fra kundens perspektiv gir datainnsamlingen en rekke fordeler når det gjelder å sikre riktig levering til rett tid.
Når IT-systemene dine vet at en kundes forbruksmønster følger en bestemt syklus, kan prosessene automatiseres. Det betyr at kunden blir tilbudt de riktige produktene eller tjenestene til de riktige tidspunktene – enten det gjelder kjøp av drivstoff, programvare, service av bilparker, eller noe helt annet. Dette sparer kunden for betydelige ressurser.
Sett fra ditt perspektiv automatiserer du store deler av salgsapparatet ditt og reduserer risikoen for å glemme en kunde eller levere en dårlig kjøpsopplevelse.
Optimér muligheten for mer- og kryssalg
En databasert og automatisert tilnærming til salg gir også mulighet for å øke både mer- og krysssalg. I mange B2B-bedrifter er en stor del av salget drevet av erfarne selgere som baserer seg på mange års erfaring og gode relasjoner.
Dette har uten tvil stor verdi, men det skaper også en sårbarhet – hva skjer hvis selgeren får seg en ny jobb? Og hva skjer hvis vanens makt blir så sterk at selgeren bare fortsetter å selge det samme til de samme kundene, uten å se mulighetene for å selge noe annet eller noe mer?
Med en databasert tilnærming får du innsikt i kundenes kjøpsreise, noe som gir deg mulighet til å systematisere og automatisere produktanbefalinger og tjenester på riktig tidspunkt.
Selvbetjeningsportaler er omkostningseffektive
Kunden har alltid rett, og det bør alltid være kundens kjøpsopplevelse som står i sentrum. Heldigvis har kjøper og selger ofte sammenfallende interesser.
En fordel med selvbetjeningsportaler er at selv om det er kostnader knyttet til utvikling og implementering, vil intelligente løsninger alltid lønne seg over tid – og mer enn det.
Selvbetjeningsportaler er kostnadseffektive fordi de tar seg av mange av oppgavene som dine ansatte i dag bruker tid på. Alt fra å besvare kundehenvendelser og ta imot ordre til å håndtere ordredokumentasjon og produktinformasjon kan løses uten menneskelig involvering. Dette reduserer kostnadene og kan for eksempel gi kunden lavere priser, større utvalg eller lignende fordeler.
Gjør det enkelt å visualisere deres produkt
Har dere utfordringer med å gi kundene et realistisk bilde av produktene deres?
Da kan en produktkonfigurator være løsningen. Med en produktkonfigurator kan kundene deres visualisere sine valg – som farge, materiale og spesifikke funksjoner – ofte i 3D og i sanntid. På denne måten kan dere forbedre kundeopplevelsen og sikre at valgene deres blir tydelig presentert.
Løs trivielle oppgaver og hold medarbeiderne fornøyde
Det er imidlertid ikke bare kundene dine og økonomisjefen som kan glede seg over fordelene ved selvbetjeningsportaler – det kan du og medarbeiderne dine også.
Selvbetjeningsløsninger er designet for å håndtere prosesser der menneskelig involvering kan unnværes – altså trivielle og rutinepregede oppgaver. Med en selvbetjeningsportal slipper medarbeidere å bruke tid på disse oppgavene og kan i stedet fokusere på arbeidsoppgaver som er meningsfulle og motiverende.
Lykkes du med dette, reduserer du medarbeiderfluktuasjon, noe som er en stor fordel i en tid hvor det kan være utfordrende å finne høyt kvalifiserte eller erfarne ansatte.
Hvordan kan twoday hjelpe deg med selvbetjeningsportaler?
I twoday har vi den fordelen at vi dekker den digitale sfæren fra A til Å. Vi er 2.700 spesialister som hver dag jobber med programvareutvikling, data- og analyseløsninger, konsulenttjenester og skreddersydde applikasjoner for både privat og offentlig sektor.
Men dette handler ikke om oss – det handler om deg og dine helt spesifikke behov.
La oss ta en prat og se hvilke selvbetjeningsløsninger som kan være relevante for dere.