Tracking – mål de digitale aktivitetene og optimer markeds-
føringen din
Digital markedsføring uten måling er litt som å kjøre bil med bind for øynene: Risikoen for å kjøre feil er veldig stor, og selv om du kommer frem, har du ikke peiling på hvilken vei du har kjørt.
Måling sikrer at du holder orden i sysakene, og det gir deg mulighet til å justere og optimalisere der det trengs. Gledelig både for KPI-ene dine og selgerne, som trenger leads.
Kunnskap gir verdi
Overvåking er typisk et negativt ladet ord, men når det kommer til måling er det stikk motsatt – her er overvåking lik kunnskap, og den kunnskapen kan og bør omsettes til konkrete handlinger som har verdi for både bedrifter og forbrukere.
Med måling erstattes magefølelsen med målbare data som gir deg den innsikten du trenger for at dere skal jobbe optimalt.
Klarer du å omsette den kunnskapen til justeringer og tilpasninger av markedsføringsaktivitetene dine, står du med et bedre utgangspunkt i morgen enn i dag. Et utgangspunkt som kan leses på bunnlinjen.
Hva er måling?
Måling er en samlebetegnelse for en rekke sporingsmetoder som gjør det mulig å måle effekten av dine markedsføringstiltak. Og metoder som blant annet kan fortelle deg hvilke kanaler de besøkende på nettsiden din kommer fra.
Måling er derfor en teknisk øvelse, der sporingsverktøyene du setter opp gjør deg i stand til å følge brukernes reise rundt i sosiale medier, søkemotorer og nettsider.
Det kan sammenlignes med at etter hvert som innsiktene ruller inn, klarer man å tegne et veikart. Jo mer data du har, jo mer detaljert er kartet. Og det blir stadig tydeligere hvilke veier det er best å lede folk ned.
Eller sagt på en annen måte: Med måling kan du se om markedsføringsaktivitetene dine sender folk til rett sted. Eller om du bruker ressurser på kampanjer, annonser og andre tiltak som ikke gir ønsket effekt. Når du først vet det, kan du gjøre noe med det – alternativet er å krysse fingrene og håpe at forutsetningene i markedsavdelingen holder i virkeligheten.
Tør du satse på det?
Hva kan måles?
Praktisk talt hvert hjørne av nettstedet ditt kan måles – med ulike tiltak og verktøy og med ulike formål.
Hensikten med de fleste nettsteder er konverteringer – å få besøkende til å gjøre noe. "Noe" kan være svært forskjellige ting, men det endelige målet er typisk å få vedkommende til å kjøpe noe eller alternativt laste ned noe innhold mot å overlate sin e-postadresse eller telefonnummer, slik at en selger i ettertid kan sette i gang en målrettet innsats for å få en ordre hjem. En hard konvertering (dvs. en konvertering der den besøkende enten kjøper noe eller leverer kontaktinformasjonen sin) er i sin natur lett å måle.
Micro-moments
Men det finnes også andre mykere konverteringer. Konverteringer der den besøkende «gjør noe», men ikke nødvendigvis finner kredittkortet umiddelbart. Google kaller disse konverteringene micro-moments.
I-want-to-know moments
Når brukeren søker informasjon for å lære mer om et gitt emne, men ikke nødvendigvis er klar til – eller til og med interessert i – å kjøpe noe.
I-want-to-go moments
Når brukeren leter etter en lokal butikk eller leverandør av et spesifikt produkt.
I-want-to-do moments
Når brukeren trenger hjelp til noe – for eksempel å løse en utfordring eller prøve noe de ikke har prøvd før.
I-want-to-buy moments
Når brukeren er klar til å kjøpe og trenger hjelp eller inspirasjon til hva det skal være – eller hvordan kjøpet kan gjennomføres.
Alle disse øyeblikkene gir deg mye kunnskap om hva brukerne trenger, samt hvordan og når du kan tre inn i bildet og være behjelpelig. Og i mange tilfeller kan du få den kunnskapen ved hjelp av riktig sporingsoppsett.
Hvilke verktøy kan brukes til måling?
Det finnes enormt mange verktøy på markedet, men i twoday sverger vi til en håndfull analyseverktøy som vi har brukt lenge og som vi vet fungerer.
Disse inkluderer blant annet:
- Google Analytics 4
- Google Tag Manager
- Matomo
- AccuRanker
- Agency360
Disse verktøyene brukes til å spore hvordan brukere navigerer rundt på nettstedet ditt og hva de klikker på – alt fra å spille av videoer, fylle ut skjemaer, skrive opp for nyhetsbrev, demobestillinger og laste ned innhold, klikke på kontaktinformasjon og mye mer.
Vi kan også sette opp tilpassede dashboards slik at du kan presentere tilgjengelige data på en oversiktlig og operativ måte.
Husk gyldig brukersamtykke
Når vi snakker om sporing, kan vi ikke unngå GDPR og personvern. For selv om det ville være fint å ha full innsikt og kunnskap om nettstedets besøkendes gjøremål og handlinger, må de besøkende gi samtykke for at du kan samle inn og bruke dataene deres.
Du må derfor huske et gyldig brukersamtykke fra dine besøkende når du setter opp ulike sporingsverktøy på nettstedet ditt. Det finnes mange forskjellige verktøy som kan administrere samtykke for deg. Vi anbefaler vanligvis en plattform som Cookiebot til våre kunder.
Cookiebot er smart fordi den ikke bare sikrer deg et korrekt brukersamtykke via en popup-funksjon. Cookiebot hjelper deg også med å kontrollere og overvåke informasjonskapslene dine, og den gir brukerne dine en oppdatert informasjonskapselerklæring ettersom den automatisk skanner nettstedet ditt for alle typer skript som samler inn data.
Forbedre dataene dine med Google Consent Mode v2
Google Consent Mode v2 er et samtykkesystem laget av Google, som lar deg sende informasjon om brukernes valg av informasjonskapsler til Google. Dette betyr at Google, ved hjelp av AI, kan bruke disse dataene til å modellere regelmessige gjetninger om hva brukerne som avviser informasjonskapsler gjør på nettstedet ditt.
I tillegg får du med samtykkemodus flere fordeler når du bruker Googles annonseringsverktøy. Du får tilgang til forbedret måling, rapportering, målgruppeoppretting, remarketing, personlig tilpasset annonsering og mye mer.