Akeneo PIM er en SaaS-basert løsning som samler, beriker og deler produktopplevelser til rett kanal til rett tid.
Uavhengig av hvilken plattform nettbutikken har i bunn, kortes tiden ned for å få et produkt ut i salg hos alle kanaler.
Et Product Information Management-system (PIM) lar deg samle, håndtere og berike informasjon om produktene dine, skape en produktkatalog og distribuere det ut til nettbutikk og andre salgskanaler. I tillegg gir et fleksibelt PIM-system deg mulighet til å skape og håndtere datapunkter for å støtte ny funksjonalitet og logikk, for eksempel i nettbutikken. PIM gjør det effektivt å skape og levere engasjerende produktopplevelser til målgruppen din. Produktene – med riktig informasjon – kommer raskere ut til kunden.
Akeneo PIM er et av slike systemer dedikert til slike oppgaver, og erstatter knotete prosesser i ERP-er og netthandelsplattformer, samtidig som det legger til nye funksjoner.
En god prosess bidrar til rike produktopplevelser av høy kvalitet og en kultur om å gi kunder konsekvent god service i alle ledd. Mange møter merkevaren deres i forskjellige kanaler før de kjøper noe. Derfor er det ekstra viktig å sørge for konsekvent informasjon – på rett sted til rett tid. Et PIM-system gir deg kontroll og verktøyene du trenger for å sørge for nettopp dette.
En studie fra Forrester i 2020 viser at produktopplevelsen er den viktigste faktoren til å skape en god kundeopplevelse. En tidligere studie viser også at hver gang en bedrift beriker et produkt med mer informasjon, vil de se opp til 36 % økning i salg.
Først ser vi litt på hvordan man jobber med produkter i dag og hvilke behov vi skal løse. Hvordan ønsker vi å introdusere PIM til dagens prosess?
Her organiserer vi produktene, produktgrupper og alle attributter, for å oppdage vår ønskede struktur, som vi setter opp sammen med alle relasjoner som trengs.
Vi jobber oss gjennom produktene og renser og beriker attributter. Med ny innsikt og data – etter hvert som kunder møter produktene – foredler vi dem ytterligere.
Et godt produktverktøy er hjørnesteinen i en god produkt- og kundeopplevelse
Sørg for rett informasjon på rett plass – i alle kanaler
Gjør produktdata noe man elsker å jobbe med – og frigjør tiden til videre foredling
Kort ned kundenes ventetid og gi dem nye produkter raskere enn før
Selg raskere, bedre og overalt i nye markeder og land og på nye språk
Integrer med systemene du trenger, og la automatiske regler ta unna tidkrevende, manuelt arbeid
Akeneo Product Owner
Merete har 10 års fartstid med PIM og masterdata. Hun har bygd systemer for produktinformasjon fra bunnen av og implementert Akeneo for mange av twodays kunder. Viktigst av alt, bryr hun seg om arbeidsflyt, prosesser og hvordan data kan brukes i deres strategi.