Digital kommunikasjonsstrategi
De fleste bedrifter jobber med digital markedsføring, men ikke alle har en digital kommunikasjonsstrategi på plass. En undersøkelse utført av Smart Insight viser at kun halvparten av de som jobber med digital markedsføring har en definert strategi.
En god strategi er avgjørende for å skape en felles forståelse for hvilke kanaler som skal løse hvilke oppgaver, mot hvilken målgruppe, og med hvilket budskap.
Etter prosessen er gjennomført skal bedriften ha en ferdig utarbeidet og gjennomtestet strategi for sin digitale tilstedeværelse. Strategien skal ta for seg markedet, merket, forbrukerne/målgruppen og deres kjøpsreise. Strategien skal også knyttes opp mot bedriftens overordnede mål og formål.
Disse områdene dekkes i strategien
Målsetting
Hvilke forventninger har vi til strategien? Skal den endre hva folk tenker om oss, eller skal den sikre at folk forstår hva vi gjør? Vi definerer hva som er bedriftens mål og hvilke atferds- og kommunikasjonsmål som skal hjelpe oss å nå disse.
Evaluering av markedet
En evaluering av markedet vil si at vi ser på hva som rører seg rundt oss. Konkurrenter, styrker og svakheter er ting som påvirker bedriftens retning og muligheter til å nå sine mål.
Kommunikasjon av merkevaren
Vi utforsker hvilke drivere og barrierer som påvirker posisjonen av merkevaren, samt hvilke funksjoner merkevaren har. Med en kombinasjon av funksjon og posisjon utformer vi merkevarens tre budskapspilarer.
Kunder og forbrukere
Vi ser på hvem vi må påvirke med budskapet vårt for å kunne nå målene. Vi utvikler personas sammen som gir et bilde av hvem målgruppen er, og hva som karakteriserer dem.
Kundereisen
Med utgangspunkt i målgruppene og deres personas utforsker vi kundereisene til de ulike målgruppene. Vi ser på hvilke kanaler som er viktige, og hvilket innhold de søker etter.
Vår prosess
Mobilisering
For å mobilisere gruppen starter vi med en introduksjon til digital kommunikasjonsstrategi. Vi viser også vår metode og gjennomføringsplan.
Idéutvikling
Vi jobber sammen med deg for å utvikle en kommunikasjonsstrategi som fokuserer på bedriftens mål og formål. Dette innebærer å undersøke markedet, merket, målgruppen og deres kjøpsvaner, og gjøre nødvendige valg underveis.
Testing og anbefalinger
Etter idéutviklingen gjennomføres testing av hypoteser og konsepter med målgruppen, slik at vi kan gjøre justeringer og sette opp videre anbefalinger.
Presentasjon
Vi går gjennom den digitale kommunikasjonsstrategien og dens anbefalinger. Her vil du som kunde få en introduksjon til twoday sine kjernekompetanser og spesialister.