Almondy
Almondy – et bakeri drevet av data
På Almondys bakeri bakes hver kake til perfeksjon – med hjelp av data. For at dette skal være mulig kreves det at hver medarbeider i organisasjonen har tilgang til data på en måte som effektiviserer beslutningstakingen. twoday har i mange år bistått bakeriet slik at de lykkes med nettopp dette.
Kaker og bakverk til over 50 land
De fleste kakeelskere har sannsynligvis hørt om Almondy – det svenske bakeriet som ble startet på 80-tallet etter at grunnleggerne kom over en uimotståelig oppskrift på mandelkake.
I dag distribuerer Almondy kaker og andre bakverk til over 50 land. Noen mil utenfor Göteborg ligger bakeriet der over 80 000 kaker blir bakt hver dag av over 100 ansatte. Mikael Niklasson er forretningskontroller i Almondy, som er en bred rolle og innebærer ansvar innen IT og data.
Almondy er et bakeri med "IT overalt"
– Vi baker 22 millioner kaker per år, syv dager i uken. For å sikre at hvert bakverk opprettholder den samme høye kvaliteten, bruker vi data, sier Mikael Niklasson, forretningskontroller hos Almondy.
I tillegg til kvalitetsdata samler vi også inn data om volum, produkt, etiketter, produksjonshastighet, temepratur og kunder med mer. I følge Mikael kan Almondy beskrives som et bakeri med "IT overalt".
En datadrevet organisasjon
For å samle inn og analysere all denne dataen har Almondy fått hjelp av twoday.
– twoday er ekspertene våre når vi snakker om å analysere, tolke data, og også integrere data med partnerne våre. De forstår hele "datapoolen" vår og er ekspertene våre på alt som har med det å gjøre, noe som er betryggende når vi ikke har den ekspertisen internt, sier Mikael.
Ettersom Almondy er en liten organisasjon, blir data ekstra viktig, og de prøver å være så datadrevne som mulig. Dette gjør det lettere å ta riktige beslutninger.
– For oss er data først og fremst en viktig beslutningsstøtte. Alle deler av organisasjonen skal ha full kontroll over sin egen data og kunne gjøre egne analyser. Samtidig er det også viktig å ikke ende opp i datasiloer, men hver avdeling skal ha full tilgang til all data og kunne jobbe med den på en effektiv måte, siter Mikael.
Stort fokus på brukervennlighet
God brukervennlighet blir mulig takket være skreddersydde verktøy for håndtering av data. Med hjelp fra twoday har Almondy kunne bygge brukervennlige løsninger slik at hver medarbeider kan utnytte dataen på best mulig måte.
– Brukervennlighet er en høy prioritet for oss, og noe vi har lagt stor vekt på sammen med twoday. Akkurat nå gjør vi en stor oppgradering på hele databasen og legger til Qlik Sense-applikasjoner. Måler er at hver avdeling skal føle at de selv er i stand til å gjøre gode analyser og få tilgang til all den dataen de trenger, forteller Mikael og avslutter:
– twoday er enkle å jobbe med. Vi har et langsiktig partnerskap som allerede har vart i over 15 år. Vi ser frem til å fortsette samarbeidet!
TimeXtender som datavarehus
Almondy er også i ferd med å begynne å bruke TimeXtender som datavarehus i kombinasjon med visualisering i Qlik. Overgangen fra fysiske servere til Qlik Sense SaaS vil være en viktig milepæl i Alomondys rapporteringsstruktur.
Dette er Almondy
Almondy er et svensk bakeri som produserer og selger fryste og kjølte bakverk. Da bakeriet startet opp i 1982, het det Mandelbageriet og lå i Aschebergsgatan i sentrum av Göteborg. I dag finner du Almondy i Torslanda, noen mil utenfor byen. Her jobber det over 100 ansatte som daglig jobber med å spre glede verden over.
Hver dag bakes det rundt 80 000 bakverk som selges i over 50 land. Høy kvalitet, gode ingredienser, deilige smaker og en enkelhet uten sidestykke er kjernen i alt Almondy gjør.