Stryntrappa
Kan man selge trapp gjennom influencer-samarbeid?
Det virker kanskje lite trolig. En trapp er ikke noe man kjøper på impuls. Det er en investering man legger mange vurderinger bak. Men det er mulig. Med det riktige samarbeidet, gjort på en god måte.
Bakgrunn
Stryntrappa er en norsk merkevare med fokus på kvalitet og smarte løsninger. En trapp skal være fin, praktisk og kunne tilpasses ditt hjem.
To ganger i året har det blitt gjennomført en kampanje på trapper fra Stryntrappa. Kampanjen har gitt en økning i salget i hver kampanjeperiode, men økningen har holdt seg stabilt de siste årene, tross økte budsjetter.
Det er lett å gå litt i «fellen» med å gjøre det samme man alltid gjør, fordi det funker. Utfordringen er at man kan komme til et punkt hvor det ikke fungerer lengre og man ikke helt skjønner hvorfor.
Det er derfor sunt å ta en fot i bakken og starte litt på nytt, men med erfaringen og kompetansen fra tidligere. Vi startet derfor med å bygge en medieplan med utgangspunkt i prinsipper knyttet til medieplanlegging, samt at vi lot kreativiteten få flyte. Med en ny medieplan med et sett av kanaler, som hadde definerte oppgaver og optimaliserte budsjett, så skulle vi nå målet om å øke antall salg av Stryntrappa med hele 37% for høstens kampanjeperiode
En god kanalmiks
Gjennom kampanjen kunne man se annonser både på Facebook, Instagram og rundt om på aktuelle nettsider, strategisk plassert med data bak. I alle kanalene var det et godt samspill av video, bilder og et tydelig budskap. Og som et krydder i kampanjen så ønsket vi å prøve nye flater for Stryntrappa for å øke synligheten blant en større potensiell målgruppe, men samtidig være kontekstuelt riktige.
Da falt valget på et samarbeid med Kristin Gjelsvik i forbindelse med hjemmet hun og Dennis kjøpte seg i Drammen. For i det huset var det nemlig allerede en Stryntrapp! Stryntrappa ble dermed sponsor av deres neste Home Tour-video som er å finne på deres Youtube-kanal, samt på alle deres Instagram-profiler.
"Caset til Stryntrappa er et klassisk eksempel på hvordan man på en god måte kan skape effekt ved å plassere en merkevare kontekstuelt riktig. Her får følgerne til Kristin Gjelsvik, en målgruppe som er svært interessert i hus og interiør, en reell anbefaling, samtidig som Hagen får frontet Stryntrappa til en veldig aktuell målgruppe. Samarbeidet har vært veldig spennende og utviklende for alle parter, og vi ser frem til lignende prosjekter i fremtiden."
- Charlotte Karlsnes, digital rådgiver i twoday
"Dette var moro, inspirerende og lærerikt. Ikke minst var det verdt hver eneste krone. I løpet av de to første dagene etter at Kristin la ut videoen så økte den direkte trafikken til nettsiden med over 200%. Det var tydelig at hennes følgere fant interesse i Stryntrappa."
- Beate Foss Hagen, markedssjef i Hagen
Oppnådde
resultater
- Alle forventninger og salgsbudsjetter knust med 180% salgsøkning
- Halveis i kampanjen nådde vi målet om 37% økning
- Konseptet "plass til mer" økte også i kampanjeperioden med 200%
- Økt synlighet og markedsandel