Skip to content

Ny dataplattform baner vei for Verdo's digitaliseringsstrategi

Verdo 

I samarbeid med twoday har Verdo utviklet en dataplattform der all data samles inn og behandles systematisk på tvers av den store energi- og forsyningskonsernet.

Verdo - en formålsdrevet virksomhed

En foreldet IT-infrastruktur hindret fremtidige digitaliseringsinitiatier

Verdo er en stor forbrukerstyrt virksomhet som drifter og utvikler bærekraftig kritisk infrastruktur i Danmark. Denne infrastrukturen genererer store mengder data, som kan omdannes til verdifull innsikt om Verdos energiproduksjon samt kundenes preferanser og forbruk.

Med så store datamengder er det avgjørende med en strukturert tilnærming til innsamling, behandling og bruk av data. Tidligere manglet Verdo en slik tilnærming. Ifølge Peter Nordahn, Head of Water and Digital Supply i Verdo, var en betydelig del av selskapets data også låst hos ulike leverandører, noe som skapte utfordringer for energiselskapet:

“Vi oppdaget at dataene våre ofte var låst inne i leverandørens løsning, noe som gjorde det vanskelig å utnytte dem i henhold til våre behov. I tillegg manglet selskapet en strømlinjeformet systemstruktur, noe som begrenset vår tilgang til data i ønsket format og kvalitet. Derfor trengte vi en integrert løsning vi selv eier, som kan samle og sentralisere all vår data.”

Videre snakker Peter Nordahn om Verdos langsiktige strategi for å møte kundenes forventninger:

"I et konkurransepreget marked hvor kundene våre forventer førsteklasses service og mulighet til å få dyp innsikt i sitt eget forbruk, har vi ikke vært i stand til å innfri disse forventningene med våre tidligere løsninger."

For å kunne tilby den ønskede servicen til kundene og håndtere de store datamengdene fikk twoday oppdraget med å bygge en skybasert dataplattform for Verdo. Den nye løsningen sikrer at data nå samles inn og behandles systematisk, samtidig som Verdos systemer kan kommunisere mer effektivt.

Avgjørende å holde seg i takt med et teknologilandskap i utvikling

Verdos dataplattform er bygget på Microsoft Azure, noe som gir flere fordeler. For eksempel sikrer det at plattformen er fremtidssikret og skalerbar takket være Azures kontinuerlige utvikling. I tillegg gir det Verdo muligheten til å utnytte avanserte analytiske verktøy, inkludert AI og maskinlæring. Alt takket være den nyeste teknologien, ifølge Mads Kronborg Eriksen, Senior Client Engagement Manager hos twoday:

"Dataplattformen er bygget på Azure, som alltid betyr den nyeste og mest moderne teknologien. Dette gjør at Verdo kan inkludere alle systemene de har og andre deler av Verdo. Dette gir dem muligheten til å bruke data mer aktivt fremover."

Når det gjelder implementeringen av den nyeste teknologien hos Verdo, sier Peter Nordahn:

"Hos Verdo har vi strategisk forpliktet oss til digital transformasjon. Derfor har vi utviklet og implementert en toppmoderne skybasert dataplattform for å sikre at vi holder oss i takt med det utviklende teknologilandskapet."

Peter Nordahn påpeker også at den nye løsningen gir Verdo langt flere muligheter enn før, noe som også kommer kundene til gode:

"Tidligere var vi avhengige av ulike løsninger fra ulike leverandører, som ofte var inkompatible med våre egne systemer. Det er ikke lenger et problem. Med twodays dataplattform kan vi fullt utnytte våre interne løsninger, noe som forbedrer effektiviteten og imøtekommer både våre egne og kundenes behov for innsikt."

Unik samarbeidsplattform

Når man implementerer en omfattende løsning som den Verdo har mottatt, er tett samarbeid avgjørende. Ifølge Lone Majland, Head of Digital Supply hos Verdo, har samarbeidet vært fantastisk.

“Hos Verdo er vi svært fornøyde med samarbeidet med twoday og de verdifulle bidragene fra prosjektlederen og konsulentene deres. twoday benytter en co-building tilnærming, hvor kunden aktivt involveres i utviklingen av løsningen. Denne tilnærmingen har gjort det mulig for mine kolleger og meg å få en helhetlig forståelse av dataplattformens struktur og drift, samtidig som våre konsulenter har utviklet ferdigheter til å operere den uavhengig. Jeg mener at denne tilnærmingen er fantastisk.“

Etter hvert som Verdo påtar seg et større ansvar for dataplattformen, vil twodays rolle i prosjektet reduseres. Likevel fortsetter vårt samarbeid i andre nye prosjekter, ettersom Verdo legger ut på en omfattende digitaliseringsreise, og twoday er fortsatt forpliktet til å støtte dem gjennom hele prosessen.

Hos Verdo er vi svært fornøyde med samarbeidet med twoday og de verdifulle bidragene fra prosjektlederen og konsulentene deres. twoday benytter en co-building tilnærming, hvor kunden aktivt involveres i utviklingen av løsningen. Denne tilnærmingen har gjort det mulig for mine kolleger og meg å få en grundig forståelse av dataplattformens struktur og drift, samtidig som våre egne konsulenter har utviklet ferdigheter til å operere den uavhengig. Jeg mener at denne tilnærmingen er fantastisk."

Lone Majland, Head of Digital Supply, Verdo

Hvem er Verdo?

Verdos historie går tilbake til 1874, da selskapet ble etablert som et svar på samfunnets økende etterspørsel etter energi. Opprinnelig leverte Verdo drikkevann til innbyggerne i Randers. Etter hvert, ettersom etterspørselen etter energi økte, utvidet Verdo sin virksomhet. I dag står Verdo som et forbrukerstyrt selskap, kollektivt eid av forbrukerne. Deres oppdrag er å drive og utvikle bærekraftig kritisk infrastruktur til fordel for både kundene og fremtidige generasjoner. Dette engasjementet er innlemmet i deres slagord: Vi er en del av hverdagen din - hver dag.

Ønsker du å vite mer om Verdo?

Læs om Verdo