Vertical Playground (VPG)
VPG fikk lynvekst i omsetningen med satsing på Google Ads
VPG satt selv med Google-annonsering og opplevde et greit salg fra denne kanalen, men de så at det lå et større potensiale der, som de ikke klarte å utnytte med egne ressurser.
"En stor del av omsetningen kommer via Google, og vi hadde ikke klart oss uten. Vi har oppnådd veldig gode resultater på Google kampanjene våre." - Erlend Vognild, VPG
Utfordringen
Fra en hybel i Oppdal til millionbedrift med 30 ansatte
VPG - Vertical Playground – selger premium utstyr for bratt friluftsliv. De har også et av Norges beste verksteder for sykkeldempere og ski. Det hele startet med tre karer og et felles mål om å levere sportsutstyr av bra kvalitet til en god pris. Nå, 20 år senere, er VPG en av Oppdals viktigste bedrifter, i tillegg til en nettbutikk som omsetter for millioner.
Hele tiden har VPG holdt fast på grunntanken som startet det hele:
Å skaffe seg bra og rimelig utstyr for selv å ha det gøy!
Derfor er VPG butikken hvor ansatte har stor troverdighet – de er alle entusiastiske brukere av varene de selger. Ingen liker å bruke middelmådig utstyr enten det er på topptur med eller uten ski, under klatring, på gjørmete sykkelstier eller i ville stryk.
Lå et uforløst potensial i Google Ads
Annonsering på Google er viktig for de fleste nettbutikker, og VPG er intet unntak. For å kunne nå ut til nye kunder, og samtidig vekke interesse hos eksisterende kunder, er Google-annonsering en vesentlig del av markedsføringsstrategien.
Mye å hente på kontinuerlig optimalisering
VPG har en dyktig markedsavdeling inhouse. De satt selv med Google-annonsering og opplevde et greit salg fra denne kanalen, men de så at det lå et større potensiale der, som de ikke klarte å utnytte med egne ressurser. Google Ads er stort og viktig for nettbutikker, men Google er et stort univers med mange muligheter og stadige endringer. Små justeringer og å hele tiden holde seg oppdatert kan faktisk gi betydelig bedring i resultatene. Dette er enklere å gjennomføre for en som jobber med Google Ads 24/7, enn noen som kun kan bruke litt tid her og der.
VPG så derfor at de hadde behov for å knytte til seg en ekstern ekspert. Noe av det viktigste for VPG var å finne en god sparringspartner, en som kunne utfordre og berike dem.
Ser helheten
"Vi ønsket oss noen som ser hele bildet, og som skjønner markedet. Vi hadde hørt mye bra om folkene som jobber i twoday, og vi fikk umiddelbart god kontakt."
- Erlend Vognild, VPG
Løsningen
Søkeordsanalyse og omstrukturering av Google Ads-kontoen
Da twoday ble med på laget for å bistå med Google-annonsering, ble Ads-kontoen til VPG først nøye gjennomgått. twoday gjennomførte en søkeordsanalyse og omstrukturerte kontoen slik at den var optimalisert. Søkeordsanalyse er kanskje spesielt viktig for en bedrift som VPG, som leverer mange ulike produkter. I nettbutikken finner man alt fra klatreutstyr og klær, til ski og sykkel.
VPGs kombinasjon av gode nettsider, etterspurte produkter, sterk tilstedeværelse på sosiale medier og en god SEO-strategi har bidratt til å maksimere effekten av Google-annonseringen.
Tett samarbeid gir god effekt
Veronika Vikestrand, digital markedsfører i VPG, opplever et godt samarbeid med twoday, hvor Porshad og hans kollegaer oppleves mer som en del av teamet enn en ekstern part. "I tillegg til regelmessig dialog gjennom Slack og e-post har vi faste fysiske møter hvor vi hele tiden har fokus på resultater, budsjetter, kampanjer og hva som skjer fremover. Vi er flinke til å utfordre hverandre, noe som er viktig i et slikt samarbeid," sier Veronica.
Struktur er viktig
"En god struktur i Google er faktisk undervurdert, og du kan få betydelig bedre resultater bare ved å sortere og kategorisere kontoen din"
- Porshad Hafezi, Google Ads-ekspert i twoday
Resultatet
Nær 100% økning i salg
Det er inspirerende å følge ildsjelene i VPG og alt de får til med sin nytenkning og konstante jakt etter å forbedre seg, og det har vært spennende for oss i twoday å hjelpe dem mot målet: Å øke resultatene måned for måned, gjennom å bli mer synlig på Google.
Ved hjelp av målrettet Google Ads-annonsering har VPG opplevd en nær 100% økning i salg siden twoday tok over annonseringen.
"De første 3 årene hadde vi en dobling av salg, hvert år, fra Google Ads. Når vi da snakker om titalls millioner, begynner det å bli veldig gøy," sier Porshad entusiastisk. "I 2024, som forøvrig viser seg å være et tøft år for bransjen, ser vi en økning på ca 75% sammenlignet med året før," legger han til.
I twoday hjelper vi mer enn gjerne bedrifter med å nå målene sine. Enten du trenger hjelp til Google Ads-annonseringen, legge en ny markedsstrategi, lage en ny webside eller hva det måtte være – vi står klare til å hjelpe deg. Ta kontakt med oss, så finner vi sammen ut hva som er den beste løsningen for deg.
Gode resultater
"En stor del av omsetningen kommer via Google, og vi hadde ikke klart oss uten. Vi har oppnådd veldig gode resultater på Google-kampanjene våre."
- Erlend Vognild, VPG
Marketing for hire
Lei en markedsressurs
Marketing for hire er vår fleksible og effektive løsning for deg som trenger å styrke kompetansen internt i bedriften, samtidig som du har behov for å leie en faglig ressurs over tid.