Skip to content

Inbound marketing-metodikken

Inbound marketing eller inbound metodikken har vært i vinden i flere år. Enkelt forklart så er tiden hvor du tar direkte kontakt med potensielle kunder forbi. Nå handler det om å la dem komme til deg gjennom strategisk markedsføring.
8. mar Lisa-Mari Soriano Kvalsund
Girl with red jacket standing in a cafe

Hva er Inbound-metodikken?

Før var det vanlig å ringe direkte til kundene, også kjent som kalde telefoner. Søkemotoroptimalisering (SEO) og blogging var ukjent, og hvert fall ikke forbundet med markedsføring i den grad det er i dag. HubSpot definerer inbound marketing slik:

«Inbound-metodikken er en strategi for å tiltrekke, engasjere og betjene kunder ved hjelp av relevant innhold og interaksjon. Den fokuserer på å skape verdi for kundene gjennom informative blogginnlegg, sosiale medier, SEO, leadgenerering og e-postmarkedsføring, i stedet for å gå ut og forstyrre dem med tradisjonell reklame. Målet er å skape et forhold til kundene, der de føler seg tiltrukket av din bedrift og ønsker å engasjere seg med den på flere måter.»

Til forskjell for tradisjonell markedsføring, er inbound-markedsføring en 100% datadrevet og målbar strategi. Hensikten er å produsere innhold av god kvalitet for å få kundene til å komme til deg. I en inbound-strategi har vi kunden i fokus, og vi skal hjelpe dem gjennom én eller flere kundereiser med godt innhold. Lykkes du med dette, vil du kunne øke trafikken til nettsiden din, og deretter få besøkende til å konvertere, noe som er målsettingen med inbound-strategien. Å konvertere vil si at vedkommende legger fra seg data via kontaktinformasjonen sin når de, for eksempel, laster ned en guide, melder seg på  nyhetsbrev eller foretar seg et kjøp på nettsiden din. Dette er verdifull informasjon du kan bruke videre i markedsføringen. La meg forklare litt mer.

Les mer:
Dette får du gjennom en inbound-strategi

Forskjellen på Inbound marketing og innholdsmarkedsføring:

Ofte blir innholdsmarkedsføring (Content marketing) forvekslet med Inbound marketing. Forskjellen på disse er viktig å kjenne til, da innholdsmarkedsføring er en del av inbound-strategien. Innhold er det viktigste virkemiddelet vi har når det kommer til inbound, og er det som skal drive hele strategien.

Inbound handler ikke bare om godt innhold

Det holder ikke å skrive gode innlegg og tenke at jobben er gjort. For hva er godt innhold om du ikke er synlig i for eksempel Google eller andre søkemotorer? Og hva skjer når noen har lagt fra seg kontaktinformasjonen sin i skjema? Hva er egentlig godt innhold?

Konverteringer

Det er viktig å sette mål for nettsiden din, spesielt landingssiden du sender de besøkende til. Har de allerede valgt din side å lande på, så er sjansen for at det innholdet har trigget noe i dem, så mye at de er villig til å legge fra seg kontaktinformasjonen sin. Gjør de dette har du en konvertering.

Guider, blogginnlegg og webinar kan trigge konvertering

Kontaktskjema på siden er viktig, og noe du burde ha på alle sidene dine. Det skal være enkelt å komme i kontakt med bedriften de søker informasjon hos. Eksempler på innhold som kan gi konverteringer er nedlastbare guider, live- eller on demand-webinarer, og blogginnlegg. Selvfølgelig må du ha godt innhold om hvem dere er, og hva dere selger. Er det tjenester eller produkter, beskriv godt og gjør det enkelt å forstå hva dere kan bidra med for å hjelpe kunden.

Konvertering kan også måles ved å se på andre handlinger, for eksempel hvor lenge en besøkende er på nettsiden eller hvor mange sider de besøker. Konverteringsraten er et mål på hvor mange av de besøkende som utfører ønsket handling, og er ofte en viktig indikator på hvor effektiv nettsiden er i å oppnå sine mål. Det er flere faktorer som kan påvirke konverteringsraten, inkludert utformingen av nettsiden, innholdet, brukervennligheten og hastigheten på nettsiden.

Les mer: Rekker du ikke over alle markedsaktivitetene du har planlagt?

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Det er viktig å optimalisere innholdet du produserer sånn at for eksempel Google velger å plassere ditt innhold høyt i sin søkemotor. Google søker hele tiden etter måter å presentere relevant informasjon for brukerne. Er ditt innhold relevant ut fra søkeordene kundene bruker, vil Google rangere deg høyt og din bedrift blir mer synlig. Dette betyr at kundene mest sannsynlig vil klikke seg inn på din nettside for å finne svarene de trenger.

Eksempler på hva som bør optimaliseres er hastighet på nettsiden, bildestørrelse, fokus- og støtteord i tittel og undertitler, lenker og URL-adressen, og ikke minst metatittel og metabeskrivelse. Optimalisering er noe som må jobbes med kontinuerlig om dere vil lykkes med inbound marketing.

Les mer: Få bedre synlighet med søkemotoroptimalisering

post it on window writing -1500x

Sett opp en Nurture flow

Hva skjer etter en konvertering? Det er opp til deg, og det viktigste er at noe skjer. Når en potensiell kunde har lagt fra seg kontaktinformasjon har de vist interesse, men det betyr ikke nødvendigvis at de er kjøpsklare. Her må dere se på hva de har vist interesse for, og hvilken type konvertering det er. Vi kontakter selvfølgelig vedkommende med en gang dersom det kommer fra en side hvor de ønsker mer informasjon fra oss. Men dersom de laster ned en guide eller et webinar som omhandler et produkt eller tjeneste, burde de havne i det vi kaller en nurture flow. La meg forklare hva det er.

En nurture flow, også kjent som en lead nurturing flow, er en automatisert prosess som brukes til å bygge et forhold til vedkommende ved å føre dem gjennom kjøpsreisen. Dette gjøres ved å sende relevant og verdifull informasjon på e-poster eller andre kommunikasjonskanaler til vedkommende over tid, basert på deres interesse og engasjement. Målet er å hjelpe dem med å bevege seg fra å være ukjente til å bli kvalifiserte kjøpere.

En nurture flow kan bestå av flere trinn, for eksempel å introdusere deg selv og virksomheten din, tilby verdifull informasjon, dele kundehistorier eller eksempler, og tilby et tilbud eller en demo. Det kan også tilpasse seg etter personens atferd og engasjement, og skifte mellom å fokusere på å bygge tillit og å fremme et salg.
Her er det viktig å gå gjennom alt av eksisterende innhold for å se hva du allerede har, og hva du mangler for å bygge gode og relevante flows.

Les mer: Slik kan du automatisere salg- og markedskommunikasjonen med Marketing Automation

Finn ut hvilke kunder som er kjøpsklare med Lead scoring

Lead scoring er en metode for å rangere og vurdere potensielle kunder, basert på deres interesse og engasjement for din virksomhet. Det gjør det mulig å identifisere de som er mest klare til å kjøpe og tilpasse markedsføringen deres for å øke sannsynligheten for et salg. Dette gjøres ved å tildele poeng til leads basert på deres atferd, kvalifikasjoner og interaksjon med virksomheten din. De som scorer høyt kan anses som varme leads og vil få høyere prioritet i salgsprosessen. Dette kan øke effektiviteten av salgs- og markedsavdelingen din.

Hvorfor er Personas så viktig?

Kort sagt er personas en fiktiv drømmekunde, med detaljer om hvordan din målgruppe ser ut. Personas beskriver behovene og atferdsmønsteret til din bedrifts eksisterende og potensielle kunder.

Les mer: Hva er Personas? Alt du behøver å vite

Finn ut hva du er ekspert

I dag jobber de fleste med inbound metodikken, noe som betyr at det finnes mye likt når kunden søker seg fram på internett. Mitt beste tips er, ikke vær alt for alle; finn ut hva du er ekspert på og synliggjør denne ekspertisen med hele metodikkens virkemidler. I en internett-verden full av eksponering, vær en nisje. Bygg personas for din bedrift så du vet hvem du snakker til, og optimaliser innholdet du allerde har og lag nytt med personas i strategien.


Trenger du hjelp til å bygge en inbound-strategi?

Har du planer om å starte med inbound markedsføring? Kanskje du allerede har begynt? Dersom du har noen spørsmål kan vi hjelpe deg. Fyll ut skjemaet under her så finner vi et tidspunkt som passer deg.

Forfatter

Lisa-Mari  800x

Lisa-Mari Soriano Kvalsund
Digital markedsfører, twoday

Lisa-Mari jobber som innholdsprodusent, prosjektleder og produktmarkedsfører.

Relaterte artikler