I dag har vel de aller fleste av oss et forhold til Google Ads, på en eller annen måte. Enten du har foretatt et Google-søk, og fått opp en annonse for nøyaktig det du leita etter, eller at du selv bruker verktøyet i bedriften du jobber i. Og for deg som har klikket deg inn hit for å lese om søkemotorannonsering, så kan du nå få med deg et par tips og triks på veien.
Vi har nemlig snakket med seniorrådgiver for Google Ads i twoday, Porshad Hafezi, for å lære mer om hvordan man kan bruke Google Ads for å få mest mulig effekt for pengene sine.
Det tar ikke mer enn 4-5 klikk å aktivere annonsering i Google Ads, men skal du utnytte potensialet er det nødvendig å ha dypere innsikt og erfaring med hva og hvordan du kan ta de rette valgene.
Les også: Få høyere organisk rekkevidde på Google med sosiale medier
1. Kan du forklare kort hva Google-annonsering er?
Google Ads er plattformen for all annonsering i Google-nettverket. Ønsker du å være synlig i søkemotorer, YouTube eller på andre nettsider, kan dette administreres gjennom Google sin annonseplattform; Google Ads. Her har du mulighet til å utvide kundebasen din, øke omsetningen og tiltrekke relevant trafikk av høy kvalitet til nettsiden din. Google Ads fungerer like godt for store, globale selskaper som for mindre bedrifter med et mer lokalt nedslagsfelt.
2. Hva er det beste tipset du gir til bedrifter for å få mest mulig ut av Google-annonseringen?
Mitt beste tips er å alltid teste og optimalisere annonseringen din. Dette kan være å teste forskjellige søkeord, tekster og bilder, og se hva som gir best resultat. Det er også viktig å ha et mål for annonseringen, slik at trafikken du genererer er av så høy kvalitet at den fører til flest mulige foretrukne handlinger; det være seg nedlastinger, skjemainnsendinger eller kjøp. Jeg kartlegger alltid hva som er det viktigste målet for hver enkelt kunde. Så husk:
Optimalisering og kontinuerlige justeringer av annonseringen er viktig for å opprettholde gode resultater.
Det er ikke et mål i seg selv å få flest mulig besøkende på siden, men å få besøkende av “høy kvalitet” slik at potensialet for at de utfører en foretrukken handling er større.
Hold deg oppdatert på nye annonseformater og nyheter i Google Ads-plattformen.
- Noen av de vanligste feilene folk gjør, er å ikke målrette annonsene mot riktig publikum, ha for brede nøkkelord, eller ikke optimalisere annonseringen ofte nok.
Porshad Hafezi, seniorrådgiver i twoday
Se webinar: Slik kommer du i gang med Google Ads
3. Hvordan kan man måle suksessen til en Google Ads-kampanje?
Det finnes flere måter å måle suksessen av en kampanje på. Noen av de vanligste metodene er å se på klikkrate, konverteringsrate, og inntekten som genereres av annonsene. Sistnevnte kalles ROAS (return on ad spend) på fagspråket. Det er også viktig å sammenligne resultatene med tidligere kampanjer og perioder for å se om det er en forbedring eller ikke, og med den innsikten kunne fokusere og justere for å jobbe mot en positiv utvikling. For min del varierer det hvor ofte jeg setter opp rapporter for kundene. Noen har behov for månedlige rapporteringer eller per kampanjeperiode, mens andre får kvartalsrapporter. I Google Ads-verktøyet har man tilgang på ekstreme mengder tall og statistikk, og min jobb er å hente ut akkurat de tallene kunden trenger å se - og gi anbefalinger ut i fra kundens målsettinger.
4. Hva bør man unngå når man setter opp Google Ads-annonser?
Noen av de vanligste feilene folk gjør når de setter opp annonser er å ikke målrette annonsene mot riktig publikum, ha for brede nøkkelord, eller ikke optimaliserer annonseringen ofte nok. En god kontostruktur fra start, og kontinuerlig jobbing med den, er superviktig. Ofte når vi får inn nye kunder ser vi at de, gjennom flere år, ikke har hatt god nok orden og struktur i annonsekontoen. Dermed presterer heller ikke annonseringen så godt som den burde. Da må vi starte med en søkeordsanalyse og omstrukturering av konto, og i 9 av 10 tilfeller gir oppryddingen og omstruktureringen en betydelig positiv endring i resultatene.
5. Kan du gi noen eksempler på en vellykket kundecase du har sett eller jobbet med?
Jeg har en litt skummel, men artig og deilig historie fra da jeg tok over det som nå er en av våre største kunder: Kunden er blant de største i Norge i sin bransje, og hadde fra før av en meget vellykket Google Ads-konto med høy spend (red.anm budsjett) og ROAS. De brukte da kun AI og automatiserte løsninger. I fare for å snakke ned utviklingen, så mener jeg at selv om AI helt klart har blitt et viktig verktøy, er vi mennesker fortsatt (enn så lenge) bedre på å ta langsiktige, strategiske og logiske beslutninger. Det var derfor skummelt å gjøre store endringer i en konto med flere titalls millioner i salg, som leverte så bra som denne gjorde fra før av. Jeg stolte på metodikken vi har utarbeidet i twoday, og strukturerte kontoen slik vi har erfart gang etter gang gir best resultater. Kort oppsummert case: En grundig søkeordsanalyse etterfulgt av omstrukturering av konto og riktig valg/oppdeling av kampanjer; Boom! 30% økning i salg, over natten, uten å øke trafikkbudsjettet!
Kontinuerlig arbeid for synlighet
Oppsummert ser vi at én av de viktigste faktorene for vellykket annonsering i Google, er å jobbe kontinuerlig i konto. Det holder ikke bare å skru på annonsene og tro at synligheten vedvarer i all evighet. Optimalisering og struktur er nøkkelen til gode resultater!
Høres Google Ads ut som noe som passer for dere?
Send avgårde et kontaktskjema eller ring oss, så setter vi dere i gang!