Mennesker er en av bedriftens viktigste ressurser, hvor en sterk relasjon med eksisterende ansatte og evne til å kapre de beste kandidatene kan bli et viktig konkurransefortrinn. Ved å beholde eksisterende og sikre nye ressurser er avgjørende for verdiskapingen på sikt. Det er kanskje derfor flere og flere bedrifter prioriterer det inn i markedsbudsjettet. Vi tar deg gjennom fem steg du bør tenke gjennom i jakt på drømmekandidaten.
1. Legg en kampanjeplan
Nøkkelen til suksess er å legge ned en effektiv kampanjeplan som ivaretar bedriftens identitet og som tydelig kommuniserer hovedbudskapet: nemlig hva som gjør din arbeidsplass til den beste. En slik plan gir deg oversikt og innsikt i arbeidet som skal utføres, og gjør det enklere å jobbe strategisk med markedsføringen. Husk at kampanjen skal bevege seg gjennom en miks av kanaler basert på målgruppens tilstedeværelse og atferdsmønster, hvor det er lett å gå seg vill på veien om ikke handlingsplanen er klar. I tillegg bør planen inkludere et budsjett ut fra hvor stor del av målgruppen man ønsker å nå. Sjekk ut vår guide for hvordan du kan lage en effektiv kampanjeplan.
Les mer: 5 steg til en effektiv kampanjeplan
2. Fokus på budskap og formidling
Budskapet er avhengig av hva målet for kommunikasjonen er – enten det er å styrke kjennskap, eller kanskje endre en assosiasjon. Uansett mål for budskap, bør man ikke bli fristet til å si for mye, men holde budskapet tydelig, relevant og distinkt. Avdekk kjernen i budskapet som skal formidles og spør deg selv: hva ønsker vi at kunden skal lære? Er målet å vise frem en attraktiv arbeidsplass, som har mennesket i fokus? Da bør første steg være å finne ut hvordan budskapet kan understrekes uten å måtte rope det ut. Ønsker du å vite mer? Ta en titt på hvordan du kan lage en innholdstrategi på 7 steg.
Les mer: 7 steg til en komplett innholdsstrategi
3. Hvem kommuniserer du med?
Når hovedbudskapet er satt må vi vite hvordan og hvor det skal bli levert. Første du bør avdekke er hvor målgruppen befinner seg og hvordan de bruker de ulike kanalene. Det er ofte et fokus på hvem er vi og hva ønsker vi å si til vårt publikum, uten å kaste en tanke på hvem det er vi faktisk vi snakker til, og hvor vi snakker til dem. Det er lettere å tilpasse budskapet når vi ser mottaker fysisk og kjenner på omgivelsene, og det er derfor viktig å bli kjent med de ulike digitale flatene. Først da klarer man å tilpasse budskapet som passer inn i målgruppens modus.
4. Kombiner kanaler
Mediemiksen må ta hensyn til budskapets spredning, presentasjon og reaksjonsegenskaper. Med andre ord må du finne ut hvilke medievaner målgruppen har og hva normen er for de ulike kanalene. Først da ser man hvilken type spredning man kan oppnå. Sørg for å bruke tid på hvilke elementer og ulike sanser du kan stimulerer for å fange mottakers interesse.
5. Mål verdien
Mye tid og penger blir brukt daglig på kommunikasjon med formål om å fange oppmerksomhet og skille seg ut i mengden. Derfor er det viktig at all kommunikasjon skal ha et klart mål om hvilken effekt som ønskes å skapes. Ønsker dere å fremstå som den mest attraktive arbeidsplassen, må man finne KPI’er som gjør det mulig å måle effekten over tid. Husk, holdninger endres ikke over natten og krever en langsiktig plan for å oppnå best mulig effekt. Tross alt vinner man mer på å ansette kandidater som er motiverte til å bli en del av akkurat din bedrift, fremfor noen som bare trenger en jobb. Ha derfor alltid is i magen og ta beslutningene dine på data.
Last ned vår guide og lær hvordan du kan bygge din kommunikasjonsstrategi i jakten på drømmekandidaten
Vil du vite mer?
Send oss en DM i våre sosiale kanaler eller fyll ut skjemaet under her så finner vi et tidspunkt som passer deg.