– 14. mars kom meldingen om «lockdown» i Oslo og Viken. Europris hadde på dette tidspunkt fylt opp butikkene med påskegodt og påskepynt i alle varianter, klar for påskesesongen. Det ble raskt kritisk for oss å få solgt butikkenes påskevarer, da 93 av Europris-butikkene måtte stenge grunnet koronarestriksjoner.
Slik beskriver Hege Gåsdal, Ecommerce Manager i Europris det, da en tredjedel av Europris, sammen med andre norske butikker, måtte låse døren på kundene sine.
– Vi iverksatte raskt «ring, Vipps og hent» som ble promotert lokalt på butikkenes Facebook grupper. På tross av myndighetenes restriksjoner, ble butikkene raskt nedringt av trofaste kunder. Men vi trengte å gjøre noe med Klikk & Hent på europris.no for å avlaste telefonene og gjøre løsningen mer tilgjengelig for alle.
For å være like tilgjengelig som før, måtte man tenke nytt, for å utvide den digitale tilstedeværelsen den eksisterende Magento-plattformen allerede ga.
På under én uke, leverte twoday en fullstendig, utvidet klikk-og-hent-løsning. Tidligere var det bare mulig å reservere enkeltvarer, men med den nye løsningen kan kundene handle og hente hele handlekurver med kontaktløs betaling. Påsken var reddet – nå kunne man handle som før hos sin lokale Europris gjennom europris.no.
– Klikk & hent ble lansert på rekordtid og er et godt eksempel på hvordan vi utvikler oss. Normalt ville det tatt flere måneder, men på en uke introduserte vi Klikk & hent for medarbeidere og kunder.
– En løsning som vi skal utvikle videre
Strategien var å gjenbruke så mye som mulig av eksisterende, digitale infrastruktur, med færreste mulige endringer av rutinene til butikken.
Målet var å la de fysiske butikkene levere sine varer til kunder med kontaktløs betaling og levering.
– Foruten at Klikk & hent skulle muliggjøre det å handle flere varer i en og samme ordre, var det essensielt å få på plass løsningen raskt, samtidig skulle det være trygt og enkelt for kundene å betale og hente varene uten kontakt med våre butikkmedarbeidere. Med riktig fokus og dedikasjon, fra alle parter, har vi fått på plass en løsning som vi skal utvikle videre.
Samarbeid bygd på tillit, transparens og felles mål
Ved å ta i bruk Adobe Commerce sitt rammeverk, spesielt funksjonaliteten rundt logistikk, lagde vi en pilot som utvidet den eksisterende klikk-og-hent-løsningen. Et team sammensatt av utviklere og arkitekter jobbet døgnet rundt for å levere et system som ikke bare virket i Adobe Commerce, men også i Europris’ egne systemer. Samtidig satte Europris opp kontaktløs betaling, i sine fysiske butikker, for en så trygg handel som mulig.
Samarbeidet mellom Europris og twoday bærer preg av gjensidig tillit, transparens og felles mål gjennom mange år. Dette har gitt forutsetningen for å kontinuerlig jobbe sammen smidig som et team og levere en moderne netthandel som svarer til kundens behov – selv i uforutsigbare tider.
Klikk & hent ville ikke blitt til, hadde det ikke vært for at twoday ledet utviklingen i tett samarbeid med vår tverrfaglige gruppe for å få løsningen raskt på beina. Responsen har vært enorm. Klikk & hent har hatt en økning på 348 % etter løsningen ble lansert.
Hege Gåsdal, Ecommerce Manager i Europris
Korona har tvunget mange kunder og butikker til å finne nye måter å samhandle på, og vist at det er ikke alltid de neste fem årene går som planlagt. Smidig arbeidsmetodikk, nært samarbeid og innsikt er forsikringen om at vi kan stille oss om når behovet oppstår og levere morgendagens netthandel.
Om Europris
Europris er en av landets største og raskest voksende retail kjeder og ett av få norske retailselskaper notert på Oslo Børs. Lavpriskjeden teller mer enn 260 butikker over hele Norge, samt nettbutikk. Selskapet omsetter for over 6 milliarder kroner årlig og har ca. 2700 ansatte. Noen fokusområder er bærekraft, digitalisering av hele virksomheten og sterk vekst på digitale flater. Målet er at “både kunder, ansatte, eiere og miljøet skal få mer til overs“.
Prat med oss om digitalisering
Ute etter en ny partner som kan hjelpe dere nå målene deres, eller bare noen nye hoder inn i miksen? Vi kombinerer våre nesten 20 år med ekspertise på digital handel og omnikanal med deres bransjekunnskap – for å finne de beste, sømløse løsningene for dere og kundene deres.