Skip to content

Slik kan AI forbedre resultatet for virksomheter

Siden ChatGPT ble lansert mot slutten av 2022, har vi sett en stor økning i interesse for AI. Et eksempel på hvor AI har stor fremgang om dagen, er som beslutningsstøtte for å forbedre resultatet i datadrevne virksomheter. Les mer i artikkelen her.
2. apr Carina Ramsøy

AI reduserer det menneskelige arbeidet med 98%

Kan AI virkelig ta bedre beslutninger enn et menneske? Svaret er sannsynligvis, foreløpig, nei – men menneskets evne til å ta riktige beslutninger kan forbedres med hjelp av AI.

For eksempel kan vi se på hvordan AI i dag brukes innen helsevesenet, der tusenvis av røntgenbilder skal analyseres hver dag. I stedet for å la en lege vurdere alle bildene, kan dette nå gjøres av AI. Nei, en AI-løsning kan ikke avgjøre om pasienten trenger å bli innlagt eller ikke, men den kan med høy sikkerhet si at hver røntgenbilde enten passer inn i en av tre kategorier:

  1. Bildet viser helt sikkert tegn på sykdom.
  2. Bildet viser helt sikkert ikke tegn på sykdom.
  3. Det er uklart.

Bare denne vurderingen reduserer det menneskelige arbeidet med 98%, samtidig som feilmarginen reduseres. I tillegg blir en AI aldri trøtt, den trenger aldri å hente barna fra barnehagen, og den trenger ikke å bli betalt for å jobbe overtid.

Samme mekanisme kan brukes som beslutningsstøtte i virksomheter som ønsker å forbedre sitt resultat.

twoday AI Agent revolusjonerer din virksomhets informasjonsbehandling og tar det til et helt nytt nivå. Les mer om AI Agent'en her. 

Hvordan kan AI brukes som beslutningsstøtte for å forbedre resultatet?

Ved å overføre kunnskap fra menneske til teknologi kan man øke sin såkalte "corporate intelligence". Innen beslutningstaking er det alltid en feilmargin, og denne kan AI redusere. Ved å gi AI tilgang til bedriftens data blir det raskere og enklere å få oversikter og analyser som ville tatt mye tid og krefter fra en menneskelig medarbeider.

Ofte er det det som ikke har skjedd som forårsaker kostnader for bedrifter, for eksempel varer som er sendt ut men ikke fakturert, returnerte varer som er mottatt men aldri solgt, og så videre. Men hvordan analyserer man denne typen tap som ikke er kjent? Der er AI overlegen til å se mønstre, til å anvende mønstre på mønstre, og til å oppdage ting en person ikke kan se.

AI er også uovertruffen når det gjelder å oppdage trender, noe som kan være komplisert for en person. Noen trender er symmetriske, andre er sesongmessige. Uansett hvordan mønsteret ser ut, er AI flink til å plukke opp avvik. På denne måten kan man få tilgang til prediksjoner om både "best case scenario" og "worst case scenario" - som fungerer utmerket som beslutningsstøtte.

Hvilke utfordringer er knyttet til implementering av AI og hvordan møter man dem?

Når man skal implementere AI, er det viktig å forstå betydningen av å trene opp beslutningsprosessen og mate verktøyet med høykvalitetsdata. Hvis dataene man samler inn ikke er fullstendige eller gir et nøyaktig bilde av den totale virksomheten, vil analysene som produseres også være skjeve. Det er derfor viktig å innse at det ligger et stort kvalitetsarbeid bak en god AI.

En annen mulig utfordring er personvernforordningen (GDPR). Hvordan sikrer man dataen som mates inn i AI-løsningen? Dette er viktige spørsmål å ta med seg fra starten, for å kunne bygge en løsning som virkelig samsvarer med de juridiske kravene som eksisterer i dag og i fremtiden.

Slik implementerer dere AI i deres beslutningsprosess:

Vi i twoday har god erfaring med å bygge et system for å gjøre virksomheter datadrevne. Med vår AI-agent hjelper vi for eksempel virksomheter, uavhengig av hvilken bransje de befinner seg i, å spare tid, penger og en enorm mengde manuelt arbeid, samtidig som de kan tilby sine kunder en overlegen service med hjelp av agenten.

Med twoday AI Agent blir bedriftsinformasjon umiddelbart tilgjengelig, og arbeidsbelastningen reduseres for flere forskjellige roller innen organisasjonen. Ved å automatisere manuelle oppgaver og optimalisere arbeidsflyter, frigjør twoday AI Agent tid og ressurser som gavner både ansatte og arbeidsgivere.

Vår AI-agent kan integreres med hvilken som helst eksisterende plattform og følger GDPR samt andre personvernforordninger til punkt og prikke. Tjenesten bidrar også til førsteklasses kundeservice ved å svare raskt og korrekt på kundeforespørsler. Grensesnittet tillater tilkobling til ulike systemer, noe som gjør det enkelt å inkorporere det i din eksisterende infrastruktur.

Med sin enkle implementering og fleksible egenskaper er twoday AI Agent en kostnadseffektiv løsning som kan hjelpe ditt selskap å holde seg konkurransedyktig uten behov for omfattende og kostbare utviklingsprosjekter. Raskt finn spesifikk informasjon i store datamengder.

Nedenfor lister vi noen av alle fordelene med AI-agenten:

  • Automatisere rutinemessige oppgaver og forbedre prosessene.
  • Lett for spesialister å håndtere komplekse arbeidsoppgaver.
  • Tilby rask og overlegen kundeservice i alle eksisterende kanaler.
  • Opplære nye medarbeidere og gi retningslinjer og instruksjoner.
  • Lage tekstinnhold basert på bedriftens egne materialer.
  • Oversette informasjon fra ett språk til et annet.

 

Vil du vite mer om twodays AI Agent?

twoday AI Agent er en banebrytende AI-applikasjon, som ved hjelp av kraften i GPTs språkmodell forbedrer og effektiviserer driften, i tillegg til å automatisere dine tjenesteprosesser. 

Les mer om twoday AI Agent her!

Relaterte artikler