Skip to content

Skal du oppgradere til ny nettside? Dette bør du tenke på

Nettsiden er en av de viktigste kontaktflatene mellom din bedrift og kundene. En solid tilstedeværelse på nett kan styrke merkevaren, og føre til økt kundeengasjement og salg. Derfor er det avgjørende at din nettside kommuniserer bedriftens verdier på en effektiv måte, samtidig som den er brukervennlig for både redaktører og sluttbrukere.
5. sep Eirik Rabben Igland

Mange bedrifter har nettsider som ikke lenger oppfyller alle behovene og ønskene til sluttbrukerne eller bedriften. Dette kan være på grunn av endringer i markedet, nye strategier internt, eller rett og slett at siden er gammel og mangler moderne design eller funksjonalitet. 

 Det å bygge en ny nettside er en omfattende jobb som krever nøye planlegging. Vi har satt sammen en liste over viktige ting du bør tenke på før du starter prosessen

Hvorfor trenger bedriften ny nettside? 

Det å være bevisst på hvorfor du vil ha en ny nettside legger føringer for den strategiske planleggingen. Her er noen av de mest vanlige årsakene til å ville å oppgradere til nye nettsider:

  • Utdatert design eller funksjonalitet: En nettside som ser utdatert ut, eller mangler funksjonalitet som brukerne forventer, vil slå negativt ut på salg, engasjement og merkevare. Kanskje har konkurrenter fått funksjonaliteter på sine nettsider som din mangler.
  • Dårlig ytelse: En treg eller ustabil nettside fører til frustrerte brukere og dårligere måloppnåelse. Dersom bedriften vokser raskt, kan det hende nettsiden ikke klarer å håndtere den økte trafikken.
  • Sikkerhet: En utdatert nettside kan ha sikkerhetshull som fører til at sensitiv data kan komme på avveie. 
  • Søkemotor optimalisering (SEO): SEO-landskapet endrer seg hurtig, og det er viktig å følge trendene for å ikke henge etter konkurrentene. En gammel nettside mangler kanskje et godt oppsett for SEO. Dette kan føre til at dere havner lenger nede i søkeresultatene, og går glipp av potensielle kunder eller leads.
  • Dårlig forfatteropplevelse: Gamle publiseringsløsninger har ikke nødvendigvis de verktøyene du ønsker eller trenger for å lage godt innhold. En god publiseringsløsning skal være gøy å arbeide med.  
Bilde av tre mennesker bakfra som sitter i en sittegruppe

 

Les mer: Slik bygger du en god nettside i 2023

8 ting å tenke over om din nettside 

1. Bedriftens mål og verdier

Før du begynner prosessen, er det viktig å være tydelig på bedriftens verdier, og skrive ned tanker om hva du ønsker å oppnå med den nye nettsiden. Her er noen spørsmål for å komme i gang:

  • Hva er bedriftens største styrker?
      • Hvordan spiller dere på disse?
  • Hva er unikt med din bedrift kontra konkurrentene? 
  • Hvordan ønsker bedriften å fremstå? 
  • Hvilke følelser skal produktet fremkalle hos kunder?
  • Hva er hovedmålet med nettsiden?
      • Selge produkter? 
      • Bygge tillit til merkevaren?
      • Samle inn leads?
      • Tilby proffverktøy for bedriftsbrukere?
      • Tilgjengeliggjøre informasjon eller læringsressurser? 

Bedriftens mål og verdier vil påvirke alle andre vurderinger. En klar og tydelig intern strategi vil forenkle de vanskelige avgjørelsene senere i prosessen.

2. Målgrupper

En av de aller viktigste vurderingene er hvem man bygger en nettside for. Hvem er det som besøker nettsiden? Hvilke forutsetninger har de? Hva vil de oppnå? Hvor godt kjenner de bransjen og bedriften?  

Ved å svare på disse spørsmålene vil du få en mye enklere jobb med å lage innholdsstrategi, og prioritere innhold og funksjonalitet. Dette vil også påvirke layout og design. Det vil være stor forskjell på en nettside som er bygget for privatpersoner, kontra en som skal fungere for proffbrukere innen en spesifikk bransje. 

Kjenner du målgruppene godt, vil du kunne tilpasse nettsiden til de brukerne som gir størst innvirking på resultat og måloppnåelse. Vanligvis fokuserer man på én til tre hovedmålgrupper. Klarer du å treffe disse, har du et supert utgangspunkt.

3. Konkurrenter

Konkurrerende nettsider, eller populære nettsider i lignende bransjer vil gi en god indikasjon på hva brukerne er kjent med og forventer av layout, innhold og funksjonalitet.  

Her er det lov å stjele de beste idéene og tilpasse disse til dine behov. Kanskje ser du forbedringspotensialer som du kan utnytte til å få din nettside til å skille seg ut. Notér gjerne punkter som gjør din bedrift unik, og vektlegg disse.

4. Publiseringsløsning/CMS

Et Content Management System (CMS) er ditt hovedverktøy for å opprette og oppdatere innhold på nettsiden. Det er viktig at den eller de som skal jobbe med nettsiden får en løsning som er enkel å bruke, samtidig som den er fleksibel nok til å håndtere ulike typer innhold.

Ulike CMSer har ulike tilnærminger til innholdsredigering, og de fleste kan skreddersys for å gi deg den opplevelsen du ønsker. Her er det også viktig å tenke på hva som fungerer og ikke fungerer i dagens løsning. 

De fleste utviklingsselskap tilbyr ofte flere CMSer for ulike prosjektstørrelser eller funksjonalitetskrav. Her kan det være lurt å spør om råd og be om en demo før du tar en avgjørelse.  

5. Design og brukeropplevelse

Designet er det første en bruker legger merke til på nettsiden. Det hjelper ikke å ha godt innhold dersom designet ikke jobber for å fremheve det på en god måte. Designprosessen vil ofte være en del av utviklingsprosjektet, men det er noen ting du bør gjøre deg opp tanker om på forhånd.  

Dersom bedriften allerede har en merkevareprofil med en profilhåndbok, bør denne benyttes i designprosessen. Det er også viktig å tenke på hvordan innholdet bør struktureres for at brukerene i målgruppene skal finne det innholdet de leter etter.

6. Det tekniske

I tillegg til strategi, innhold og design, er det viktig å tenke over de tekniske aspektene ved en nettside:

  • Hvem skal ha ansvar for serveren der nettsiden ligger? Husk å bruk en god backup-løsning.
  • Hvem har ansvar for oppdateringer og vedlikehold?
  • Er det spesifikke krav til optimalisering, på grunn av høy trafikk, store filer eller lignende?
  • Skal det brukes analyse- eller sporingsverktøy? 

7. Budsjett og tidsramme

Budsjett og tidsramme kan sette føringer for teknisk oppsett og prioritering av funksjonalitet. Skal nettsiden lanseres på et gitt tidspunkt, kan det være lurt å sette deadline i god tid før dette, slik at man får testet nøye. 

 Husk: Det vil alltid være muligheter for å legge til eller endre funksjonalitet senere. 

Å bygge ny nettside er et stort prosjekt. Derfor er det viktig å ha en realistisk tilnærming til budsjett og tidsramme, og tenke på alle faser i prosessen: Strategi, design og utvikling, innholdsproduksjon, vedlikehold og oppdateringer.

8. Den gamle nettsiden

Sist men ikke minst, er det viktig å ta den eksisterende nettsiden i betraktning. Det er mye verdifull informasjon å hente fra en løsning som har vært i bruk lenge. Tenk over feedback fra brukere og kunder, og sett gjerne opp et internt møte for å hente inn feedback fra andre i bedriften. Hva har fungert, og hva kan forbedres?

I mange tilfeller har dere artikler eller annet innhold som skal være med videre på ny side. Tenk over om dette er noe dere vil flytte over selv, eller om det skal settes opp en import på den nye siden, slik at det kan overføres automatisk.  

Det er også nyttig å hente ut sporingsdata fra den gamle siden. Hvilke sider ble mest brukt? Hvilke ble minst brukt? Hvorfor? Hvordan kan de mest besøkte sidene gjøres ennå bedre? Skal de minst brukte sidene forbedres og fremheves eller fjernes? 

En gruppe mennesker står sammen ved et langt bord og prater

Veien videre 

En nettside er ikke nødvendigvis ferdig når den er lansert. Her er noen av tingene du bør planlegge for etter fullført prosjekt:

  • Innholdsstrategi: Husk å tenke over innholdet på nettsiden når det blir oppdatert. Som regel bør hver underside ha et hovedmål. Skriv og strukturer innholdet for å støtte opp under dette.
  • Vedlikehold og oppdatering: Lag en plan for hvem som skal publisere og oppdatere innhold, og hvor ofte. Pass på at du har en avtale med serveransvarlig som inkluderer oppdateringer, backup og vedlikehold, for å sikre at nettsiden alltid er tilgjengelig.
  • Videreutvikling: Kanskje var det funksjonalitet som ikke ble med i prosjektet fordi det var for lite tid. Funksjonalitet kan endres og legges til i etterkant.
  • Søkemotoroptimalisering: For å oppnå best mulig plassering i søkemotorene, må nettsiden både ha et godt teknisk oppsett, og godt innhold. Bruk gjerne en fagperson som kan gi råd om innholdsstruktur og plassering. Du kan også få opplæring, eller be om analyse og forbedringsrapporter etter at nettsiden har levd en stund. 


 Å bygge en ny nettside er et omfattende prosjekt. Forstår du prosessen og alle aspektene ved prosjektet, vil du ha mer å bidra med i møte med designere og utviklere, noe som øker sjansen for suksess. 

 

Ta kontakt med oss! 

Er din bedrift på jakt etter samarbeidspartner for nye nettsider? Ta gjerne kontakt med oss dersom du har spørsmål, eller bare vil diskutere mulighetene. 

 

Relaterte artikler